ایران توافقنامه نهایی با اتحادیه اقتصادی اورآسیا را امضاء می‌کند

  • یکشنبه 21 بهمن 1397 ساعت 12:0

اخبار => سایر رسانه ها

معاون وزیر صنعت روسیه از امضاء توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا در آینده نزدیک خبر داد.
ایران توافقنامه نهایی با اتحادیه اقتصادی اورآسیا را امضاء می‌کند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به نقل از راشاتودی، «سرگی تسیب» معاون اول وزیر صنعت روسیه گفت: انتظار می رود توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اورآسیا به رهبری روسیه بین ایران، سنگاپور، هند و مصر در آینده نزدیک منعقد گردد.

وی گفت: اعضای سازمان تجارت جهانی در حال حاضر بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ اقدام غیرتعرفه ای از جمله بکارگیری سهمیه، مجوزها، محدودیت ها و تحریم ها در ارتباط با کالاهای صنعتی را اجرا می‌کنند.

«تسیب» افزود: بنابراین به نظر ما اگر فعلانه بسمت نتیجه گیری توافقنامه ها در مورد منطقه آزاد تجاری حرکت کنیم، بسیار سودمند خواهد بود. این امر افزایش صادرات را در چارچوب هاب های تجاری منطقه افزایش می دهد.

معاون اول وزیر صنعت روسیه گفت: این توافقنامه بدون شک در شرایط چالشی و بسیار حساس فعلی بازارهای جهانی بمنظور ایجاد فرصت برای ارتقاء صادرات کالاهای نوآورانه روسی کمک خواهد کرد.  

اتحادیه اقتصادی اورآسیا بر اساس اتحادیه گمرک روسیه، قزاقستان و بلاروس در سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شد. سپس ارمنستان و قرقیزستان به آن ملحق شدند و در سال ۲۰۱۶ میلادی هم ویتنام بطور رسمی بعنوان اولین کشور غیر منطقه ای به این اتحادیه پیوست. اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای تسهیل اقدامات آزادانه در حوزه جابجایی کالا، خدمات، سرمایه و کارگر بین اعضای خود راه اندازی شده است.

بیش از ۴۰ کشور و سازمان‌های بین المللی از قبیل چین، اندونزی و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی علاقمندی خود را برای تجارت آزاد با این اتحادیه عنوان کرده اند. این اتحادیه مذاکراتی را با کره جنوبی، مصر و هند داشته است.

بر پایه این گزارش، ایران توافقنامه موقتی را با اتحادیه اقتصادی اورآسیا در سال گذشته میلادی امضاء کرد که توافقنامه نهایی ایران با این اتحادیه ظرف ۳ سال آینده برآورد شده بود.


تعداد بازدید : 214

ارسال نظر

ارسال