بازار ارز در فاز تعادل/ معامله یکروزه ۶۰ میلیون یورو ارز نیمایی

  • دوشنبه 26 آذر 1397 ساعت 12:29

اخبار => سایر رسانه ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار ارز به سمت نرخ تعادلی در حال حرکت است چرا که ورود صادرکنندگان برای عرضه ارزها باعث شده تا قیمت ارز به سوی تعدیل حرکت کند.
بازار ارز در فاز تعادل/ معامله یکروزه ۶۰ میلیون یورو ارز نیمایی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز (یکشنبه) و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از برنامه های جدی من برای وزارت اقتصاد تعامل جدی با بخش خصوصی است و البته این را برای ویترین نمی گویم.

وی افزود: بخش خصوصی در شرایط عادی شریک و در شرایط تحریم مهاجم دولت در اداره اقتصاد است. وزیر اقتصاد اعلام کرد به خاطر اینکه چین می تواند نقش مهمی در زمان تحریم برای ایران داشته باشد، جلسه ای را با اسدالله عسگراولادی رییس اتاق مشترک دو کشور برگزار کردم و امیدوارم با کمک اتاق بازرگانی، روابط ما با چین بیشتر شود.

دژپسند از بخش خصوصی خواست تا نقطه نظرات خود را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دهند و گفت: حسین میرشجاعیان مسئول هماهنگ کننده مسایل اقتصادی، بانکی و بیمه ای با بخش خصوصی در وزارت اقتصاد است و از اتاق بازرگانی نیز می‌خواهیم تا پیشنهادات و مسائل خود را مطرح کند.

وزیر اقتصاد افزود: همانگونه که در ابتدای حضور در وزارت اقتصاد تاکید داشتیم، لوایح خوبی برای تضمین امنیت سرمایه گذاری وجود دارد اما باید حس امنیت سرمایه گذاری در کشور افزایش پیدا کند  و باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به تصویب بخشنامه رفع تعهد ارزی گفت: این بخشنامه از آثار تعامل با بخش خصوصی بود و بازار نیما روز گذشته ٦٠ میلیون یورو معامله داشت؛ در حال حاضر بازار ارز به سمت نرخ تعادلی در حال حرکت است چرا که ورود صادرکنندگان محترم برای عرضه ارزها باعث شده تا قیمت ارز به سوی تعدیل حرکت کند.

دژپسند اظهار داشت: صادرات ایران واردات پایه است و اگر در بازار ثبات ایجاد کنیم، همه از آن بهره خواهند برد. بانک مرکزی نیز سیاست هایی را برای ثبات در بازار ارز در حال طراحی و اجرا دارد.

وی خاطرنشان کرد که ما برای سیاست های پولی بدنبال سیاست های بلندمدت نیستیم اما برای سیاست های مالی به دنبال سیاست های بلندمدت هستیم. وزیر اقتصاد تصریح کرد باید از فرصت های گفتگوهای دوجانبه و شورای گفتگو استفاده کرد و فایده در گفتگو و تعامل سازنده دولت و بخش خصوصی است.

دژپسند یکی از برنامه های خود را تفویض اختیارات به استان ها عنوان کرد و گفت: نمی توانیم در تهران بنشینیم و سرمایه گذار خارجی برای استان ها پیدا کنیم و فعالان بخش خصوصی سفیران جذب سرمایه گذار خارجی باید باشند.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ادامه داد: در بحث مالیات، بیمه و بهبود فضای کسب و کار هم شرایط باید به این شیوه باشد. وی با اشاره به کاهش رتبه ایران در محیط کسب و کار اظهار داشت: در هیات مقررات زدایی قائل به حذف مقررات هستم و بخش خصوصی می تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.

دژپسند ادامه داد: ما نمی توانیم بدون توجه به رشد اقتصادی و تداوم سرمایه گذاری درباره نرخ مالیاتی صحبت کنیم ولی باید قبول کنیم نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران بسیار پایین است.

وی افزود ما می گوییم این نسبت باید ٦.٧ درصد باشد ولی قرار نیست برای رسیدن به نسبت مطلوب به مودیان خوش حساب و شفاف اجحاف شود. وزیر اقتصاد از بخش خصوصی خواست تا راه های فرار مالیاتی را به این وزارت خانه اعلام کنند و افزود: ما به دنبال الکترونیکی کردن همه امور و سازماندهی ممیزی مالیاتی هستیم.

دژپسند گفت: فعالین بدون شناسنامه اقتصادی درآمدهای نجومی از اختلال در نظام اقتصادی دارند. وی در واکنش به اظهار نظر یکی از اعضا درباره اخذ مالیات از آستان قدس رضوی گفت: این موضوع نیز انجام شد.

وزیر اقتصاد گفت: تا جایی که بتوانیم مانع از افزایش نرخ مالیات خواهیم شد زیرا باعث افزایش رکود می شود. وی خاطرنشان کرد اگر می خواهیم تورم را هدف بگیریم نباید به سرمایه گذاری در تولید آسیب برسد.

دژپسند گفت: بخش خصوصی می تواند در کوچک سازی دولت کمک شایان توجهی کند؛ خصوصی سازی ها به چالش تبدیل شده در حالی که دامنه خصوصی سازی فقط شرکت های دولت نیست بلکه بنگاه های بانک ها و دارایی های و املاک دستگاه ها هم هست.

وی افزود: بخش خصوصی می تواند در واگذاری ها به ما کمک کند که هم تبعات اجتماعی نداشته باشد و هم رشد و توسعه به همراه داشته باشد. دژپسند در عین حال خاطرنشان کرد که اتفاقات در هفت تپه ارتباطی با خصوصی سازی و واگذاری ها نداشته است.

وزیر اقتصاد به دارایی های منجمد بانک ها اشاره کرد و گفت: ما اصرار داریم که بخش خصوصی دارایی های منجمد را خریداری کند. دژپسند یکی از چالش های کنونی را رسوب کالا در گمرک عنوان کرد و افزود: باید برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات تولید و ... فرش قرمز پهن کنیم ولی برای سایر موارد و قاچاق چشم عقاب داشته باشیم. وی از بخش خصوصی خواست کمک کنند تا فضایی شفاف، سالم و بالنده در اقتصاد کشور ایجاد شود.


تعداد بازدید : 167

ارسال نظر

ارسال