بازخوانی پرونده صورت‌های مالی هشت شرکت در آستانه برگزاری مجمع سالیانه

  • پنجشنبه 17 خرداد 1397 ساعت 19:39

اخبار => سایر رسانه ها

در هفته پیش رو نماد 18 شرکت بورسی و فرابورسی برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف می‌شوند. در این قسمت قصد داریم به صورت مختصر گزارشی از صورت های مالی سال گذشته شرکت‌های دارویی و شیمیایی ارئه دهیم.
بازخوانی پرونده صورت‌های مالی هشت شرکت در آستانه برگزاری مجمع سالیانه

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در هفته آینده مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت های داروسازی زاگرس فارمد پارس، نفت پارس، داروسازی کاسپین، کربن ایران، پخش البرز، گروه دارویی سبحان، تجهیزات نفت، ایرانول، لعاب ایران، و داروسازی جابر برگزار خواهد شد. در بخش های پیش رو اهم موارد گزارشگری مالی شرکت های مذکور بررسی می شود.

افزایش اندک سود هرسهم در «شرانل»

شرکت ایرانول در حالی خود را برای مجمع سالانه در تاریخ 23 خرداد آماده می کند که سهامدارانش با کاهش 20 درصدی سود نسبت به سال 95 مواجه اند. این در حالی است که درآمدهای عملیاتی شرکت در سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است اما از آنجاکه درآمدهای غیرعملیاتی با افت 96 درصدی مواجه شده است، کاهش هزینه های عمومی، اداری و فروش تاثیر چندانی بر افزایش سودآوری مجموعه نداشته است.

در قسمت تولید و فروش نیز، شاهد افزایش 2٫۵ درصدی تولید و فروش «شرانل» هستیم. اما به سبب افزایش نرخ ها در سال گذشته مبلغ کل فروش افزایش 20 درصدی را نشان می دهد.

رشد 16 درصدی سود در «شنفت»

مجمع سالانه شرکت نفت پارس در تاریخ  20 خرداد برگزار خواهد شد. این شرکت 125 میلیارد تومانی در سال گذشته توانسته بالغ بر 107 میلیارد تومان سود خالص کسب کند که رشد 16 درصدی نسبت سال 95 را نشان می  دهد. از این رو درآمد هر سهم «شنفت» نیز با رشد 16 درصدی به مبلغ 856 ریال رسیده است. از دیگرنکات حایز اهمیت صورت مالی این شرکت افزایش 28 و 20 درصدی سایر درآمدهای غیر عملیاتی و عملیاتی است. از سوی دیگر اما بهای تمام شده در این مجموعه افزایش بیش از 35 درصدی را برای سال گذشته تجربه کرده است.

آمار تولید و فروش در نفت پارس نیز نشان می دهد با آن که تولید و مقدار فروش در سال 96 تقریبا به میزان 10 درصد افزایش داشته اما افزایش نرخ بیش از 40 درصدی سبب رشد مبلغ فروش به میزان 23 شده است.

افزایش نجومی سود در «شکربن»

شرکت کربن ایران در حالی در 21 خرداد ماه اقدام به برگزاری مجمع سالانه کرده است که با افزایش بیش از 500 درصدی سود هر سهم خبرهای خوشی را برای سهامداران خواهد داشت. گفتنی است این شرکت 25 میلیارد تومانی توانسته در سال گذشته بیش از 23 میلیارد تومان سود خالص کسب کند. این در حالی است که درآمد عملیاتی شرکت در سال گذشته تقریبا با رشد 60 درصدی روبر بوده است. اما از نکات منفی صورت مالی این شرکت افزایش بیش از 800 درصدی مالیات بر درآمد و همچنین رشد 50 درصدی هزینه های عمومی، اداری و فروش است.

از سوی دیگر همچون سایر شرکت های شیمیایی، «شکربن» نیز از افزایش نرخ بهره برده است. میزان تولید و فروش این مجموعه در سال گذشته به ترتیب 6 و 10 درصد رشد نسبت به سال 95 را نشان می دهد. اما مبلغ کل فروش افزایش 60 درصدی داشته است که ناشی از افزایش نرخ فروش دوده صنعتی از مبلغ 27 میلیون ریال در هر تن به 40 میلیون ریال در هرتن رسیده که رشد 50 درصدی را تجربه کرده است.

«شلعاب» از رشد جاماند

در این گروه اما شرکت لعابیران که مجمع خود را در تاریخ 23 خرداد برگزار خواهد کرد دست پُری برای سهامدارانش نخواهد داشت. این شرکت در سال گذشته تنها توانسته 498 میلیون تومان سود خالص کسب کند که نسبت به سال 95 کاهش 89 درصدی داشته است. همچنین افزایش هزینه های عمومی، اداری و فروش و بهای تمام شده عملیات هرکدام به میزان 29 و 22 درصد، رشد 31 درصدی درآمدهای عملیاتی مجموعه را کم رنگ کرده است.

اما در قسمت تولید و فروش می توان گفت هر سه متغیر تولید و مقدار فروش و مبلغ فروش تقریبا به یک اندازه رشد را تجربه کرده اند. در این بین مجموع تولیدات شرکت و همچنین مقدار فروش با افزایش 25 درصدی روبرو بوده اما مبلغ کل فروش رشد 30 درصدی را نشان می دهد.

داروسازی اسوه همچنان درجا زد

در بین شرکت های داروسازی،«داسوه» شاید یکی از معدود مجموعه هایی باشد که متحمل کمترین زیان در سال گذشته شده است. این شرکت درحالی سهامداران خود را در تاریخ 23 خرداد به مجمع سالیانه فراخوانده که با تقریبا بدون تغییر نسبت به سال گذشته بالغ بر 77 میلیارد تومان سود خالص کسب کرده است. به طور تقریبی اغلب متغییرهای گزارشگری مالی این مجموعه نوسان با اهمیتی نسبت به سال 95 را نشان نمی دهند. اما تنها رشد 34 درصدی هزینه های عمومی، اداری و فروش و همچنین افزایش 54 درصدی درآمدهای سرمایه گذاری این شرکت قابل توجه بود.

در گزارش تولید و فروش شرکت نیز شاهد تغییر محسوسی در مجموع مقادیر این گزارش نیستیم تا جایی که مقدار تولید و فروش هرکدام به ترتیب با افت 8 و 2 درصدی مواجه شده اند.

سود «دسبحا» آب رفت

مجمع عمومی شرکت گروه دارویی سبحان در حالی در تاریخ 22 خرداد برگزار خواهد شد که این شرکت در سال گذشته با کاهش 13 درصدی توانسته 131 میلیارد تومان بر دارایی سهامدارانش بی افزاید. همچنین این شرکت از محل فروش سرمایه گذاری های خود تنها توانسته 4٫۲ میلیارد تومان سود کسب کند که افت 78 درصدی را نسبت به سال 95 نشان می دهد. به نظر می رسد دلیل اصلی کاهش سودآوری «دسبحا» در افت 21 درصدی ارزش پرتفوی بورسی این مجموعه است.

کاهش زیان در «ددام»

شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس یکی شرکت های داروسازی است که در طول سال های  گذشته زیان سنگینی به سهامداران خود تحمیل کرده است. این شرکت در حالی 20 خردادماه مجمع سالانه خود را برگزار می کند که با کاهش 78  درصدی، زیان خود را به رقم 4٫۷ میلیارد تومان تقلیل داده است.

در گزارش تولید و فروش شرکت نیز مقدار تولید و فروش هرکدام به میزان 5 درصد رشد داشته اما مبلغ کل فروش رشد 25 درصدی را نشان می دهد که به نظر می رسد مهمترین دلیل کاهش زیان «ددام» افزایش نرخ داروهای تولیدی این مجموعه است.

کاهش چشمگیر تولید در «دجابر»

مجمع عمومی شرکت داروسازی جابربن حیان در تاریخ 22خردادبرگزار خواهد شد و البته سهامداران این شرکت نباید منتظر افزایش سود باشند. چراکه سود خالص «دجابر» در سال گذشته با کاهش 7 درصدی نسبت به سال 95 به رقم 87 میلیارد تومان رسیده است. از این رو درآمد هر سهم این شرکت نیز برابر 1134 ریال است. در داروسازی جابر نیز متغییرهای صورت های مالی تغییر با اهمیتی را گزارش نمی دهند. اما نکته قابل توجه این گزارش، کاهش 44 درصدی تولید و همچنین افت 36 درصدی مقدار فروش است. از سوی دیگر اما افزایش نرخ 30 درصدی محصولات «دجابر» از افت بیش از دو درصدی ملبغ کل فروش شرکت جلوگیری کرده است.


تعداد بازدید : 207

ارسال نظر

ارسال