در انتظار شوک قیمتی در بازار مسکن هستیم

  • دوشنبه 13 اسفند 1397 ساعت 20:50

اخبار => سایر رسانه ها

آنچه در بازار مسکن ایران اتفاق افتاده است بحران نیست، فاجعه‎ای اقتصادی است. بازار مسکن ایران در سال 97 با شوکی بسیار عظیم روبرو شد و همه چیز به هم ریخت. قیمت‌ها چند 10 برابر افزایش یافت و وضعیت آنچنان وخیم شد که بازتابی گسترده و وسیع در سطح جامعه ایران به وجود آمد.
در انتظار شوک قیمتی در بازار مسکن هستیم

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش جام‎جم آنلاین،‌ بحران اجتماعی به وجود آمده ناشی از شوک عظیم افزایش قیمت مسکن را می‎توان در دسته‎بندی‎های متعددی جای داد. در یک دسته‌بندی افرادی قرار می‎گیرند که به دلیل افزایش قیمت مسکن توانایی تشکیل خانواده و ازدواج را از دست داده‎اند. یک دسته دیگر شامل کسانی است که به دلیل افزایش قیمت اجاره بها و رهن مجبور به کوچ شده‎اند و به حاشیه‌های شهر رفته‌اند.

بازار مسکن واقعیت‌هایی دارد که از سوی بسیاری از مسئولان نادیده گرفته می‌شود و اگر هم از آن آگاه باشند توانایی کنترل آن را ندارند. اما این واقعیت‌ها چیست؟ و سوال مهم‎تر اینکه بازار مسکن به کدام سمت می‎رود و چه وضعیتی در آینده پیدا خواهد کرد؟

نیاز ایران، به اندازه نیاز سالیانه کل اتحادیه اروپا!

مسکن گران است اما با تقاضا نمی‎توان کاری کرد، نمی‎توان گفت حالا که با افزایش عجیب و غریب قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور به خصوص در تهران مواجه هستیم باید تقاضا کاهش پیدا کند. خیر، چنین منطقی درست نیست. کارشناسان در اینباره چه نظری دارند؟ مجتبی بیگدلی مدرس دانشگاه و رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور در این رابطه به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: ما همه می‌دانیم که سالی نزدیک به یک میلیون ازدواج در کشور ثبت می‌شود. ترکیب جمعیتی کشور ما جوان است. از سویی این را هم باید در نظر بگیریم که 150 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد و ما با حوادث طبیعی و غیرمترقبه همانند سیل و زلزله مواجه هستیم. در واقع هر لحظه مثل بمب ساعتی این حوادث در انتظار به وقوع پیوستن هستند تا حیات و زندگی را از کسانی که در این بافت‎های فرسوده زندگی می‎کنند ، بگیرند و همه چیز را تخریب کنند. اکنون نیاز ایران به مسکن سالیانه حدود یک میلیون واحد است.

بیگدلی عنوان کرد: یک میلیون مسکن در سال یعنی نیاز مسکن کل کشورهای اتحادیه اروپا. نیاز سالیانه به یک میلیون مسکن یعنی اینکه ما در سال کشورهایی مثل قطر ، امارات و کویت را بسازیم. این حجمی بسیار وسیع است.

ساخت مسکن، تامین 70 درصد نیاز شغلی کشور

رئیس انجمن انبوه سازان کشور بیان داشت: صنعت ساخت مسکن فرصتی عظیم برای ایجاد اشتغال است. مسکن و ساختمان 70 درصد نیاز به اشتغال در کشور را تامین می‎کند.

وی افزود: هزار و 200 گروه شغلی در صنعت ساخت مسکن وجود دارد و حتی صنعت‎هایی مانند لوستر، سنگ، آهن، فولاد، میلگرد و .... به این صنعت وابستگی دارد. صنعت سیمان نیز در طول سال 70 هزار تن تولید دارد و کاملا به صنعت ساخت مسکن وابسته است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: حتی صنعت تولید ماشین آلات سنگین ، مکانیک و غیره همه به ساخت مسکن در کشور وابسته هستند. صنعت ساختمان در ایران برای ما اهمیت خاصی دارد؛ از یک سو فرصتی برای اشتغال است و از طرف دیگر تهدید محسوب می‎شود. اگر ما آن را کنترل نکنیم با یک سونامی افزایش قیمت مواجه می شویم.

مسکن صادراتی نیست

این مقام مسئول اذعان داشت: ما باید کاشت انجام بدهیم. اگر کاشتی نباشد نمی‎توانیم بعد از یک دوره برداشت داشته باشیم. مسکن وارداتی نیست، ما باید آن را بسازیم. محصولی مانند گندم ابتدا در ایران وارد می شد اما پس از مدتی ما صادرکننده آن شدیم. هر وقت در رابطه با این محصول کم داشتیم فورا با چند کشتی نیاز کشور را برآورده شده است. اما مسکن وارداتی نیست.

او افزود: مسکن پروسه تولید دارد و سانت به سانت باید ساخته شود و ساخت آن دو الی چهار سال طول می کشد. این صنعت فرآیند خاص ساخت دارد.

بیگدلی تاکید کرد: متاسفانه در دولت فعلی و خصوصا وزیری که با تعمد و لجبازی مسئولیت‌ها را برعهده داشت اتفاقی برای ساخت مسکن نیفتاد، حتی گفتند که ایران 10 میلیون مسکن اضافه دارد. حرف نادرست و چرکی بود که گفتند، بدون اینکه روی آن کارشناسی شود.

رئیس انجمن انبوه سازان کشور گفت: ما نتوانستیم در شش ساله نخست دوره اخیر یک واحد مسکن در کشور بسازیم. باید این اتفاق بیفتد، اگر این روند ادامه داشته باشد باز هم با سونامی روبرو هستیم. ما سه ، چهار سال یکبار یک منحنی سینوسی داریم و با افزایش قیمت مواجه می‎شویم.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: سالی یک میلیون ازدواج و مسائل دیگر را کنار هم بگذارید متوجه می‎شوید چه فشاری برای ساخت مسکن وجود دارد. این فشار خطر شکستن سد افزایش قیمت را به همراه دارد و اگر این سد بشکند سونامی باز هم در سال آینده اتفاق می‎افتد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر دوباره با سونامی قیمت مسکن روبرو شویم شرایط بدتر و دهشتناک‎تری رقم می‎خورد. شاید خیلی‌ها بگویند چون شما انبوه‌ساز هستید بر روی ساخت مسکن تاکید می‌کنید اما اصلا چنین نیست. هر چه قدر مسکن گران‌تر شود برای انبوه‌سازان بدتر است.

سیاست‎های لازم از سوی دولت برای مسکن

بیگدلی اظهار داشت: دولت باید سیاست‎های جدیدی را در زمینه ساخت مسکن به وجود بیاورد، همانند اختصاص دادن زمین رایگان، تسهیلات ارزان قیمت و تک رقمی، وام ارزان، پروانه نیم‎بها و موارد دیگر. با این امکانات، تولیدکنندگان بزرگ می‎توانند مسکن بسازند.

او با تاکید بر اینکه با ادامه روند کنونی قیمت مسکن در سال آینده باز هم افزایش پیدا می‎کند گفت: سال آینده صد در صد با افزایش دوباره مواجه خواهیم بود.

این مقام مسئول در رابطه با اینکه افزایش قیمت مسکن در سال آینده شوکی دو برابر و تخریب کننده خواهد بود، تصریح کرد: ما بارها در رابطه با این مسئله با دیگر کارشناسان صحبت ‎ و سیاست‎های موجود را نقد کرده‎ایم اما کو گوش شنوا؟ ما کارشناس خبره این صنعت هستیم و همه چیز را رصد می‎کنیم.

مجتبی بیگدلی در خاتمه گفت: مسکن باید یک موضوع دست یافتنی باشد نه یک سراب دور از چشم‎انداز یک انسان. اصل 35 قانون اساسی هم همین را می‎گوید و دولت موظف به تامین مسکن مردم است.


تعداد بازدید : 339

ارسال نظر

ارسال