روندهای امیدآفرین برای زنده نگه داشتن اعتماد اجتماعی

  • سه شنبه 27 شهریور 1397 ساعت 18:15

اخبار => سایر رسانه ها

روندهای امیدآفرین برای زنده نگه داشتن اعتماد اجتماعی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ وجود امید و اعتماد عمومی در جامعه از جمله مهم ترین سرمایه های اجتماعی محسوب می شود، سرمایه ای که موتور محرک کشور به سمت پیشرفت، ترقی، رفاه و امنیت است و وقوع رویدادهایی خوب، مانند شوک‌ های حیاتی، به نوعی اعتماد و امید را در جامعه زنده نگاه می دارند که از آنها می توان به عنوان کلید حل مشکلات بهره گرفت. شوک‌های اعتمادسازی که بیشتر در خلال انتخابات و دستیابی به دستاوردهای ملی به وجود می‌آیند و انرژی بسیاری را به جامعه تزریق می‌کنند.

از جمله این رخدادها می توان به آزادسازی خرمشهر اشاره کرد که سبب برانگیختگی و تبلور امید در میان مردم شد و آنها با دلگرمی بیشتر به دفاع از کیان وطن پرداختند. نمونه دیگر نشاط در جامعه را می توان در ایام انتخابات مشاهده کرد زیرا افرادی به عرصه می آمدند که با برنامه هایشان امید را به جامعه تزریق می کردند.

این شور و امید دوباره در انتخابات 1392 و 1396 نمود بیشتری پیدا کرد با ورود گفتمان اعتدال به عرصه انتخابات، اعتماد اجتماعی و امید به آینده تا حد زیادی در جامعه افزایش یافت که این روند اعتمادسازی با انعقاد برجام و کاهش تهدیدات خارجی ترمیم شد و به این عوامل می بایست کاهش نرخ تورم و نیز جهش رشد اقتصادی به خصوص در دولت یازدهم افزود.

رویه امیدبخشی در جامعه ایرانی با عهدشکنی های آمریکا و خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته ای تا حدی متوقف و روندی معکوس یافت، هرچند نباید در این ارتباط ضعف های کارکردی در حوزه های مختلف از جمله ناکارآمدی در بخش های اجرایی، قانون گذاری و قضایی را از نظر دور نگه داشت، موضوعی که به تشدید مشکلات زیست محیطی و چالش های اقتصادی چون رانت و فساد اقتصادی، تورم، تبعیض، بی عدالتی و بیکاری منجر شده است.

در حالی که مردم برای رسیدگی به مشکلات پیش آمده و برطرف شدن آنها منتظر اقدام سریع بودند، بروز اختلاف نظرها و دعواهای جناحی، آنها را در سردرگمی فروبرد و مجال را برای سوءاستفاده دلالان و احتکارگران مهیا ساخت.

انباشت مطالبات و کم توجهی در عرصه پاسخگویی، فضایی را پدید آورد تا اعتماد عمومی کاهش یابد. تجلی این موضوع را می توان در افزایش تمایل به مهاجرت به خصوص در میان جوانان، افزایش ناهنجاری های اجتماعی و بروز یاس و ناامیدی در جامعه مشاهده کرد.

القائات و سیاه نمایی های فضاهای مجازی و همچنین جریان سازی رسانه ای دشمنان در تیره و تار نشان دادن وضعیت اقتصادی کشور را نباید در بروز مشکلات کنونی و افول امید و اعتماد عمومی در جامعه نادیده انگاشت اما در این میان هنوز بهانه های بسیاری وجود دارد تا امیدها بار دیگر در دل ها جوانه بزند و ایرانیان یکدل و یکصدا همچون سال های دفاع مقدس در جنگ روانی و اقتصادی نیز پیروزی شوند که البته این امر نیازمند هم افزایی و همکاری هرچه بیشتر مسوولان امر و شفافیت زایی در سطح عمومی است.

در ادامه به نمونه هایی از روندهای امیدآفرین در جامعه می توان اشاره کرد که عبارتند از:
**تثبیت حقوق اقلیت ها با راهیابی «سپنتا نیکنام»
سپنتا نیکنام در تیر 1397 به شورای شهر یزد راه یافت، این رویداد به عنوان نقطه عطفی در تحقق حقوق شهروندی و حقوق اقلیت های دینی بود و گامی موثر به سمت توسعه سیاسی و اجتماعی به شمار می رود و بدین وسیله با ظرفیت سازی در نظام جمهوری اسلامی ایران، حقوق اقلیت ها در شوراهای شهر و روستا نهادینه و تثبیت شد.

**توجه به حقوق شهروندی بانوان
همزمان با حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018 و زمزمه هایی مبنی بر امکان حضور بانوان در ورزشگاه ها، موجی از امید میان زنان ایرانی به وجود آورد و همچنین رایزنی های دولت با صداوسیما برای پخش مسابقات ورزشی بانوان را می توان از خبرهای خوب در حوزه حقوق شهروندی بانوان برشمرد.

** قانون منع بکارگیری بازنشستگان و تزریق امید به جامعه ایرانی
تصویب و اجرایی شدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان یکی از مظاهر چرخش قدرت در سطح حاکمیت به شمار می رود و به تزریق امید در سطح جامعه منتهی می شود و ضمن کاهش بیکاری و اشتغال زایی، جوانان را با انگیزه های نو، راهی دستگاه های اداری و اجرایی می کند.

** لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل؛ بذر امید در دل دانشجویان ستاره دار
لایحه پیشنهادی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در برخورداری همگان از حقّ آموزش عالی با هدف حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار در 18 شهریور 1397 خورشیدی به تصویب هیات دولت رسید و با تصویب هیات وزیران لایحه الحاق یک تبصره به ماده پنج قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوب 1392 خورشیدی تدوین شد. این لایحه با هدف حل مساله دانشجویان ستاره‌دار سبب شد تا بذر امید در دل دانشگاهیان بار دیگر جوانه بزند و با ایجاد اراده سیاسی در دولت تدبیر برای برطرف کردن این مشکل، حق بنیادین آموزش به‌طور کامل تثبیت شود.

کارشناسان آموزشی و اجتماعی این اقدام دولت را که گامی موثر در برخورداری همگان از تحصیلات عالی و عدم محرومیت از آموزش و همچنین ارتقای اعتماد عمومی در شرایط فعلی جامعه قلمداد می کنند. امید است تا با عزم مجلس شورای اسلامی و تصویب این لایحه، حق تحصیل که به صراحت قانون اساسی در فصل سوم بر آن تاکید کرده، محقق شود.

**برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی
برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی به عنوان مطالبه عمومی مطرح و با تاکید آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، وارد مرحله اجرایی خود شد در این میان دستگیری عاملان بی ثباتی اقتصادی در روزهای گذشته شدت بیشتری یافته است.

این گونه خبرهای مسرت بخش و امیدآفرین در میان انبوه سیاه نمایی ها از وضعیت کشور، روزنه ای برای زنده نگاه داشتن امید و اعتماد به شمار می رود و با ارتقای امید اجتماعی زمینه افزایش مشارکت های جمعی و مسوولیت پذیری فراهم می شود و بدین ترتیب افراد با استفاده از تمام ظرفیت­ های موجود در جامعه، بستر حل مشکلات را مهیا می سازند.

پژوهش**2059**9131

تعداد بازدید : 232

ارسال نظر

ارسال