سفر روحانی به عراق؛ پیامی قوی به آمریکا و همپیمانانش در منطقه

  • سه شنبه 21 اسفند 1397 ساعت 13:1

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به عراق توجه بسیاری از رسانه های عربی را به خود جلب کرده است و برخی از آنها این سفر را نشان دهنده شکست دشمنان در کارزار ضد ایرانی قلمداد کرده اند.
سفر روحانی به عراق؛ پیامی قوی به آمریکا و همپیمانانش در منطقه

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه 20( اسفند) در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی وارد بغداد شد و در قصر السلام «کاخ صلح» ریاست جمهوری عراق مورد استقبال رسمی «برهم صالح» همتای عراقی اش قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان منطقه معتقدند که سفر رسمی روحانی به عراق افزون بر در برداشتن دستاورد‌های مهم در حوزه‌های مختلف اقتصادی و کاهش آثار تحریم های یکجانبه آمریکا، پیام‌های سیاسی مهمی به ویژه برای دشمنان به دنبال خواهد داشت. این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره سفر روحانی به عراق منتشر شده است.

** تلاش برای تقویت روابط تهران – بغداد با هدف دور زدن تحریم های آمریکا
به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر، هدف روحانی از سفر به عراق تقویت روابط ایران با عراق است. این سفر در شرایطی صورت گرفته است که آمریکا به بغداد فشار وارد می کند تا سطح روابط خود را با ایران به ویژه در زمینه واردات انرژی کاهش دهد. اما همانطوری که روحانی اعلام کرده است ایران و عراق برای افزایش سطح روابط تجاری خود از 12 میلیارد دلار فعلی به 20 میلیارد دلار برنامه ریزی می کنند.
تارنمای شبکه «روسیا الیوم» هم به نقل از برهم صالح رئیس جمهوری عراق، سفر روحانی به این کشور را بسیار مهم و در چارچوب تعمیق روابط دوجانبه ارزیابی کرد و نوشت: برهم صالح این سفر را تلاشی برای ادامه مذاکرات برای پیشبرد روابط دوجانبه و نقطه عطفی در این زمینه به شمار آورده است که پیوندهای دو کشور در زمینه های اقتصادی و امنیتی و سیاسی را تقویت خواهد کرد. او درباره تحریم های آمریکا هم گفته است عراق بخشی از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نخواهد بود.
شبکه خبری روسیا الیوم در گزارشی دیگر به نقل از روزنامه «نیزاوایسیمایا گازتا» هدف از سفر روحانی به عراق را تقویت روابط اقتصادی با این کشور به شمار آورد و افزود: این سفر نشان داد واشنگتن نمی تواند جلوی همکاری 2 کشور را بگیرد. با وجود اینکه آمریکا تلاش گسترده ای را برای پایان دادن به روابط منطقه ای ایران می کند، اما تلاش های آمریکا به دلیل روابط خارجی تهران نتیجه معکوسی به دنبال داشته است. ایران بر روی روابط با کشورهای همسایه خود تمرکز کرده و ادامه روابط با عراق یکی از اولویت های جمهوری اسلامی است. «رسلان مامیدوف» هم به این روزنامه روسی گفت عقب نشینی یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و اعمال تحریم های ضد ایرانی نه تنها بر جمهوری اسلامی تاثیر می گذارد، بلکه بر اقتصاد عراق که با اقتصاد ایران ارتباط دارد هم تاثیر خواهد گذاشت و ایران برای عراق به ویژه در زمینه تامین برق از اهمیت راهبردی برخوردار است. به طوری که «لوی الخطیب» وزیر نیروی عراق گفت کشورش دستکم تا سال 2020 نمی تواند از واردات برق از ایران چشم پوشی کند. از این رو، آمریکایی ها ناچارند به بغداد معافیت دهند تا از ایران گاز و نفت وارد کند. روابط تهران و بغداد بسیار جدی و آکنده از دستورکارهای ویژه است.
به نوشته صفحه عربی شبکه خبری «یورونیوز»، ایران برای رویارویی با فشارهای ناشی از تحریم های آمریکا تلاش می کند نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در امتداد گذرگاهی که اکنون از ایران آغاز می شود و تا دریای مدیترانه گسترده است و شامل عراق،سوریه و لبنان می شود، تقویت سازد.
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نیز نوشت: روحانی در شرایطی به عراق سفر کرده است که فشارهای آمریکا به عراق برای کاهش سطح روابط خود با ایران به ویژه در زمینه واردات انرژی از ایران ادامه دارد. اما بر پایه اظهارات روحانی، ایران و عراق برای افزایش سطح مبادلات تجارت سالیانه از 12 میلیارد به 20 میلیارد دلار برنامه ریزی می کنند. در این زمینه «هشام الهاشمی» تحلیلگر مسائل سیاسی گفت در سایه اختلاف های آمریکا و ایران به نظر می رسید در سفر روحانی به عراق به طور ویژه به برخی مسائل پرداخته شود. روحانی با هدف بررسی مبادلات تجاری و تکیه بر ارزهای محلی و ایجاد سازوکارهایی برای دور زدن تحریم های آمریکا به عراق سفر کرده است.

** پیام های سفر روحانی به عراق برای دشمنان
روزنامه رای الیوم در گزارشی دیگر به قلم «ماجد توهان الزبیدی» نوشت: حضور روحانی و ظریف در بغداد ضربه دردناکی به همه تلاش های سیاسی و نظامی آمریکا طی 2 سال گذشته برای تشکیل ائتلاف عربی – آمریکایی و صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی است که آخرین نمونه این تلاش ها در نشست ورشو دیده شد. همه این تلاش ها با حضور رئیس جمهوری ایران در عراق به باد فنا رفت.
به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، «احمد الحمدانی» تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: سفر روحانی به عراق قدرت نمایی ایران در عراق است. این سفر پیام هایی را برای آمریکا و برخی کشورهای منطقه به همراه دارد. سه هفته پیش، خبر این سفر رسانه ای شد و برخی از مقام های ایران برای مقدمه سازی این سفر به عراق سفر کردند. یادداشت تفاهم ها و قراردادهایی که در این سفر به امضا می رسد نشان می دهد که ایران با آنها می خواهد به دیگر کنشگران در عراق این پیام را برساند که در این کشور دارای نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی است.
روزنامه «عربی 21» مصر هم نوشت: سفر روحانی به عراق پیام قوی به آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن است. محتوای این پیام آن است ایران هنوز هم در عراق به عنوان اصلی مرکز تنش میان واشنگتن و تهران دارای نفوذ گسترده ای است.
روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن هم در گزارشی به قلم «حسن فحص» نوشت: پیش بینی می شود سفر رئیس جمهوری اسلامی به عراق روابط میان دو کشور را از مرحله روابط امنیتی و نظامی به مرحله روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی منتقل کند. هدف از این سفر تقویت روابط میان نهادهای رسمی 2 کشور و استفاده از روابط در راستای منافع و خارج کردن این روابط از دایره امنیتی و نظامی صرف به سوی عرصه سیاسی است. تردیدی نیست که تهران پیش از سفر روحانی به عراق با اعلام خبر این سفر و اعزام هیات تجاری، اقتصادی و سیاسی به این کشور خواسته است به دشمنان خود در عرصه بین الملل برساند که در عراق کلید تصمیم گیری، نفوذ و قدرت و امنیت را در اختیار دارد.
پژوهش**9278**1552


تعداد بازدید : 162

ارسال نظر

ارسال