سفیر ایران در بلاروس: روابط تهران و مینسک همواره بهتر شده است

  • شنبه 3 فروردین 1398 ساعت 15:35

اخبار => سایر رسانه ها

مسکو - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس که به واسطه مثبت شدن تراز تجاری ایران پس از 25 سال کارنامه موفقی در توسعه همکاری میان تهران و بلاروس از خود به جای گذشته، معتقد است که روابط دو کشور همواره در حال بهتر شدن است.
سفیر ایران در بلاروس: روابط تهران و مینسک همواره بهتر شده است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

مصطفی اویسی روز شنبه در گفت وگویی مفصل با ایرنا در ابتدای سال 1398 که همزمان با آغاز بیست و هفتمین سالگرد آغاز روابط دو کشور است، اظهار داشت: روابط تهران و مینسک بر اصل اعتماد و احترام متقابل بنا شده است به همین دلیل ما در 27 سال گذشته کمترین فراز و نشیب را در روابط دو کشور مشاهده کرده ایم.
به گفته وی، با تلاشهای صورت گرفته از گذشته تا امروز، روند همکاری ها و تعاملات سازنده بین دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی‌ بطور منظم در حال رشد است.
سفیر ایران در بلاروس به سفر اخیر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بلاروس نیز اشاره کرد و ضمن مهم خواندن آن اظهار داشت: دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست سران سازمان همکاری های شانگهای در چینگدائو چین نیز از رویدادهای مهم سیاسی میان تهران و مینسک در سال 97 بود که از سطح تعاملات و روابط نزدیک سران دو کشور حکایت دارد.

** حجم تبادلات تجاری ایران و بلاروس چهار برابر شده است
اویسی به همکاری های اقتصادی ایران و بلاروس نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصادی نیز طی پارسال علاوه بر برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی چندین نشست مشترک بین کارگروه های تخصصی دو طرف برگزار شد که در نهایت منجر به رشد همکاری های اقتصادی شد.
وی گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیش از چهار برابر شده است ضمن اینکه فراینـدهای همـکاریهای منطقه ای نظیر اتحـادیه اقتـصادی اوراسیا و اجرای طرح ها و راه گذرهای متعدد نشانه افزایش سطح همکاری های دو کشور است که به موازات تعاملات موثر و مستمر سران در مجامع مختلف بین المللی ادامه دارد.
وی به همکاری های مشترک در حوزه تولید دارو، محصولات کشاورزی، واردات گوشت گاو و اتوبوس های برقی اشاره کرد و گفت: طرفین در حال مذاکره هستند تا با نهایی کردن توافقات بتوانند به هدف تعیین شده برای رسیدن به تراز تجاری یک میلیارد دلاری که مورد تاکید رئیس جمهوری بلاروس و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز است، دست پیدا کنند.
** ایران به دنبال واردات گوشت از بلاروس است
به گفته وی، پس از دو سال تلاش و پیگیری های مکرر سفارت ایران در بلاروس و نهادهای زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی بلاروس در نهایت با انجام بررسی های بهداشتی و آزمایشگاهی، مذاکرات میان شرکت های تجاری وارد کننده و صادر کننده گوشت دو کشور آغاز شده است.
اویسی با بیان اینکه مهمترین مولفه در این عرصه قیمت گوشت است، اظهار داشت: طرف های بلاروسی با توجه به حضور رقبا در بازار ایران باید بتوانند شرایط بهتری برای خریداران ایرانی قائل شوند تا جایگاه مناسبی در بازار ایران پیدا کنند.
وی گفت: ما تمایل داریم بخش قابل توجهی از نیاز بازار ایران به گوشت و لبنیات را از بلاروس تامین کنیم با این حال باید ببینیم که طرف بلاروسی نیز آمادگی این کار را دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس اظهار داشت: تلاش ها برای جهت دهی به حضور فعال و اثرگذار تجار و بازرگانان دو کشور در حوزه های مورد نیاز ادامه دارد و برای تسریع در چرخه مبادلات تجاری دو کشور اقدامات متعددی در دست انجام است که از جمله آنها می توان به معرفی نمایشگاه های فصلی، تخصصی و عمومی اشاره کرد.
به گفته وی، مشکل فعلی عدم شناخت یا اطلاعات اندک بازرگانان بلاروس از بازار ایران است و ما در تلاش هستیم با اقداماتی شناخت آنان را افزایش دهیم و در این خصوص گام های جدی برداشته شده است به شکلی که چشم انداز خوبی برای آن دیده می شود.
سفیر ایران معتقد است که زمینه های مختلفی برای گسترش همکاری میان بازرگانان و تجار دو کشور وجود دارد اما متاسفانه آنچنان که باید از ظرفیت موجود برای افزایش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور در بخش خصوصی به خوبی استفاده نمی شود.
اویسی توضیح داد: امروز محصولات زیادی توسط فعالان اقتصادی دو کشور تولید می شود که بازار خوبی در هر دو کشور دارد به طور مثال تجار ایرانی توانایی بالایی در صادرات خشکبار و میوه به بلاروس دارند و طرف بلاروسی نیز می تواند به صورت متقابل صادرات گوشت و دارو به ایران داشته باشد.
وی با بیان اینکه با دست اندرکاران این بخش ها در هر دو طرف در حال رایزنی است، اظهار داشت: در این زمینه رایزنی های مستمری بین سازمان های مربوطه در دو طرف در حال انجام است که من امیدوارم با اتمام بررسی های فنی و کارشناسی، شاهد آغاز همکاری های گسترده در این حوزه ها باشیم.
** ایران و بلاروس پارسال به بالاترین میزان تراز تجاری دست یافتند
سفیر ایران در ادامه گفت وگوی خود با ایرنا اظهار داشت که خوشبختانه ایران و بلاروس در سال گذشته به بالاترین میزان تراز تجاری دست یافتند.
وی افزود: تراز تجاری 154.1 میلیون دلاری در طول 25 سال گذشته رقم بی سابقه ای محسوب می شود، ما سال گذشته مذاکرات فشرده و سودمندی با طرف بلاروسی در حوزه همکاری های نفتی داشتیم علاوه بر موضوعات جاری، همکاری تهران و مینسک در حوزه دارویی، کشاورزی، واردات گوشت گاو، توسعه متقابل صنعت گردشگری و همکاری های ورزشی رشد کرده است و مسئولان بخش های مختلف دو کشور در حال مذاکره و گفت وگو برای گسترش روابط هستند.
وی افزود: در صورت نهایی شدن توافقات قطعا شاهد توسعه بیشتر مناسبات دوجانبه خواهیم بود و من امیدوارم در مدتی که سفیر ایران در بلاروس هستم، شاهد توسعه روزافزون روابط دو کشور باشیم.

** ایران و بلاروس به دنبال لغو روادید گردشگری هستند
سفیر ایران در بلاروس در بخش دیگری از این گفت وگو به طرح لغو روادید میان ایران و بلاروس نیز اشاره کرد و گفت: اکنون دارندگان گذرنامه های عادی برای تردد بین دو کشور باید درخواست روادید دهند.
اویسی ادامه داد: فرایند تسهیل صدور روادید برای گذرنامه های عادی بین دو کشور شهریورماه گذشته در دستور کار پنجمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی در تهران قرار گرفت و توافق شد تا دو طرف گام هایی برای لغو روادید گروه های سازمان یافته گردشگری بردارند.
وی افزود: مطابق آمارهای چند سال اخیر، میانگین بازدیدهایی که شهروندان دو کشور داشته اند بین سه تا چهار هزار نفر بوده است که البته سهم بازدید شهروندان ایرانی در مقایسه با شهروندان بلاروسی بیشتر است.
سفیر ایران اظهار داشت: بخشی از این بازدید ها به برگزاری دوره های مختلف آموزشی و نیز تبادل گروه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی باز می گردد که در نتیجه گسترش روابط تهران و مینسک بیشتر شده است.
اویسی ادامه داد: خوشبختانه تعاملات منظمی میان بخش های مختلف دو کشور در حال برقراری است و امیدوارم با تصمیماتی که در جریان نشست اخیر کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور اتخاذ شده است در بخش گردشگری نیز در آینده نزدیک تحولات ملموسی رخ دهد.

** برداشتن موانع تجاری در اولویت کاری سفارت ایران در بلاروس است
سفیر ایران در ادامه به تشریح مشکلات تجار و بازرگانان ایرانی برای کار در بلاروس اشاره کرد و گفت: برخی از مشکلات تجاری مربوط به شرایط اقتصادی و نیز موضوعات فنی در دو طرف است که از جمله آنها می توان به ممنوعیت های مرتبط با واردات متقابل برخی اقلام، بخشنامه های تخصصی برای صادرات و واردات کالاها، تخصیص ارز و پیمان سپاری ارزی اشاره کرد.
اویسی عدم برقراری و توسعه مناسبات متقابل بانکی و بطور خاص مشکلات مربوط به گشایش اعتبار اسنادی (LC)، منطبق نبودن استانداردها و طراحی محصولات صادراتی ایران با نیازهای بازار هدف، مشکلات مربوط به حمل و نقل در کشور ثالث با توجه به عدم دسترسی به دریا و نیز توقف پرواز مستقیم بین دو کشور و هزینه های سربار در پایانه های حمل ونقل و مرزها در کنار برخی اختلالات و کارشکنی های ناشی از اعمال تحریم های موجود علیه ایران و بلاروس را از دیگر مشکلات موجود در مسیر گسترش روزافزون روابط دانست.
سفیر ایران در بلاروس دشواری در اخذ روادید برای گردشگران و تجار ایرانی را از دیگر عواملی دانست که نقش بازدارنده ای در روند تحرک و تردد بیشتر و بالتبع دور ماندن آنها از تغییرات و معادلات حاکم بر بازارهای هدف داشته است.
اویسی ابراز امیدواری کرد که در نتیجه نشست اخیر کمیسیون مشترک کنسولی در تهران، برخی موانع در این خصوص رفع شود ضمن اینکه دو کشور تلاش کرده اند با فعال کردن کارگروه های مختلف تخصصی از جمله صنعتی، تجاری، نفتی، کشاورزی، دارویی و تجهیزات پزشکی به ریاست معاونین وزرای نهادهای مربوطه، گام های موثری در حل و فصل ریشه ای مشکلات بردارند.
وی گفت: در قالب این کارگروه ها می توان مشکلات و موانع احتمالی را مورد بررسی قرار داد و راهکارهای لازم برای عبور از آنها را یافت و در نهایت تصمیمات لازم را برای رفع مشکلات و موانع اتخاذ کرد.
سفیر ایران ادامه داد: به موازات این نشست های بین دولتی، جلسات منظم و مستمری نیز با فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف و سازمان های مرتبط دو کشور در سطح رئیس نمایندگی و همکاران بخش های مربوطه برگزار می شود ضمن اینکه ما پیگیر آن هستیم تا ظرفیت های متقابل تجاری دو کشور و تازه ترین تغییر و تحولات در قوانین و تغییرات احتمالی آنها در دو طرف، اطلاع رسانی شود چرا که نقش موثری در گسترش همکاری ها ایفاء می کند.
یاد آور می شود که جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600کیلومتر مربع با پایتختی مینسک در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی بوده و حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد.
گفتنی است، روسیه و بلاروس در چهارچوب جامعه همسود، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان امنیت جمعی با یکدیگر همکاری می کنند.
دو کشور همچنین در سال 1998 موافقت نامه ای را برای ایجاد دولت اتحادی بین دو کشور امضا کرده اند و در راستای اجرای آن هر سال روسای جمهور، نخست وزیران، وزرای خارجه و سران مجالس قانونگذاری دو کشور با یکدیگر دیدار و درباره همکاریهای دوجانبه گفت وگو و تبادل نظر می کنند چرا که بلاروس نزدیکترین متحد روسیه در جامعه همسود و کشورهای دیگر است.
اروپام ** 1346 **


تعداد بازدید : 239

ارسال نظر

ارسال