شکست رکورد اختصاص اعتبار در خراسان جنوبی

  • دوشنبه 5 فروردین 1398 ساعت 9:55

اخبار => سایر رسانه ها

بیرجند - ایرنا - اختصاص بیش از 2 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار و 200 میلیون دلار منابع ارزی برای خراسان جنوبی در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان شکست رکورد اختصاص اعتبار و مهمترین رویداد اقتصادی سال 97 را در این خطه مرزی و کویری رقم زد.
شکست رکورد اختصاص اعتبار در خراسان جنوبی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا، سفر دو روزه «محمدباقر نوبخت» به خراسان جنوبی در اسفند ماه و روزهای پایانی سال 97 نویدی برای محرومیت زدایی و جهش توسعه این استان بود که حتی یکی از پایگاه های تحلیلی خبری استان در یادداشت خود از آن به عنوان «سفر تاریخ ساز» نام برد و نوشت بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به جنوب خراسان که برکات آن هنوز هم مشهود است پربارترین سفر دیگر یک مقام جمهوری اسلامی ایران سفر نوبخت به دعوت استاندار خراسان جنوبی به استان بوده است.
خراسان جنوبی در چهاردهمین سال تاسیس خود شاهد رویدادهای مهمی در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، ورزشی و اقتصادی بود.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت و 331 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان به عنوان سومین استان پهناور کشور از دیرباز مورد توجه عوامل داخلی و خارجی قرار گرفته که وجود چهار بازارچه مرزی اهمیت این خطه از مرز و بوم را دوچندان کرده است.

**رویدادهای سیاسی
اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان و پایان دوران خدمت «محمدمهدی مروج الشریعه» استاندار پیشین خراسان جنوبی یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی استان را در سال 97 رقم زد.
هفتم آذر ماه با انتصاب «محمدصادق معتمدیان» به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی از سوی هیات دولت سیر جدید مدیریتی و سیاسی در استان آغاز شد.
استاندار جدید با شعار وحدت و همدلی و بهره گیری از همه ظرفیت ها برای معرفی و بالفعل کردن قابلیت های استان به ویژه در حوزه اقتصادی به خراسان جنوبی آمد و تاکنون نیز ایده ها و رویکردهایش مورد استقبال مردم، نخبگان، گروه های سیاسی و خواص قرار گرفته است.
اهمیت بازگشایی بازارچه های خراسان جنوبی به عنوان شاهراه اقتصادی استان آنقدر حایز اهمیت بود که چندین دیدار در مرکز استان و کشور افغانستان بین استاندار و مقامات افغانستان برگزار شد.
ملاقات عبدالبصیر سالنگی والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان و استاندار خراسان جنوبی در بیرجند برای ایجاد شرکت های مشترک سرمایه گذاری در چهارم شهریور و سفر استاندار خراسان جنوبی به همراه معاون وزیر امور خارجه به افغانستان و دیدار با مقامات دولت این کشور برای رفع محدودیت ها و بازگشایی بازارچه های مرزی در 15 دی ماه از مهمترین این دیدارها بود.
دست اندرکاران کنگره‌ بزرگداشت 2000 شهید استان خراسان جنوبی 14 آبان 97 با رهبر معظم انقلاب دیدار و ایشان در این دیدار از خراسان جنوبی به عنوان استانی مومن خیز و عالم خیز یاد کردند.
اجلاسیه نهایی کنگره ملی 2000 شهید خراسان جنوبی روز سه شنبه بیستم آذر و با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری، خانواده معظم شهدا و قشرهای مختلف مردم در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد.
سفر سفیر ژاپن در ایران به خراسان جنوبی و دیدار با استاندار از مهمترین رویدادهای سیاسی خراسان جنوبی بود.
آیین های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی 22 بهمن 97 در خراسان جنوبی باشکوه تر از گذشته برگزار شد.

**رویدادهای اقتصادی
پیش بینی اشتغال در خراسان جنوبی برای سال 1397، ایجاد هشت هزار و 225 فرصت شغلی توسط دستگاه های اجرایی استان بود که طبق آن 98 درصد این اشتغال باید توسط بخش خصوصی ایجاد می شد. با تمام مشکلات اقتصادی موجود در این سال شاهد رشد 37 درصدی و افتتاح 972 طرح عمرانی و زیربنایی همزمان با هفته دولت بودیم.
با توجه به خشکسالی های مکرر اما به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی 700 میلیون مترمکعب روان آب به طور میانگین سالانه در استان هدر می رود، خشکسالی ها نه تنها موجب آبرسانی سیار به 500 روستای استان شد بلکه به دلیل هجوم برخی آفات به مزارع محصول کشاورزان تا 80 درصد تحت تاثیر قرار گرفت.
همایش توسعه و فرصت های سرمایه گذاری نهبندان 22 اردیبهشت ماه 97 با حضور سرمایه گذارانی از چند کشور خارجی و بیش از 200 فعال اقتصادی در این شهرستان برگزار شد که به نحوی این همایش به مردم منطقه کم برخوردار نهبندان دلگرمی داد، همان دلگرمی که از سفر 20 سال گذشته مقام معظم رهبری در دل این مردم ایجاد شده بود.
خسارت 330 میلیارد تومانی سرمازدگی به بخش کشاورزی، افتتاح پروژه های اقتصادی و محرومیت زدایی با اعتبار یکهزار و 124 میلیارد تومان، گازدار شدن بیش از 13 هزار و 500 نفر در 100 روستای استان، افتتاح 132 طرح برق رسانی، تسهیلات مربوط به اشتغال پایدار روستایی، معدن، دام، طیور، مسکن از مهمترین رویدادهای اقتصادی استان بود.
در این مدت با رایزنی و پیگیری های انجام شده بازارچه مرزی میل 73 شهرستان درمیان به صورت یکطرفه بازگشایی شد و امکان واردات دام، خرده فروشی و سوخت در این مرز فراهم و این پیگیری ها موجب شد که بازارچه ماهیرود بازگشایی و صادرات چهار قلم مواد سوختی، سیمان، آهن و میلگرد به کشور افغانستان رفع ممنوعیت شود.
همچنین سهمیه سوخت مرزنشینان استان با تخصیص 10 میلیون لیتر در اسفند ماه جاری هفت برابر شد.
پایان سال اقتصادی 97 خراسان جنوبی با سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه همزمان شد که به گفته نوبخت در سفر به خراسان جنوبی بیش از 2 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار در قالب 20 برنامه به این استان اختصاص یافت.
استاندار خراسان جنوبی گفت: میزان اعتبار اختصاص یافته به استان در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی یک رکورد محسوب می شود.
محمدصادق معتمدیان 21 اسفند 97 در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی که در پایان سفر 2 روزه «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان برگزار شد، افزود: در سفر معاون رئیس جمهوری اعتبار ویژه ای به استان اختصاص یافت که در قالب آن شاهد تحول در حوزه توسعه استان خواهیم بود و تاکنون این رقم اعتبار به استان اختصاص نیافته است.

**رویدادهای اجتماعی
کنگره بزرگداشت 2 هزار شهید خراسان جنوبی سال 97 پس از چند سال انتظار و برنامه ریزی در استان برگزار شد و میهمانان ویژه ای از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تولیت آستان قدس رضوی در اجلاسیه نهایی که بیستم آذر برگزار شد، حضور یافتند.
در این میان خون شهدایی همچون مرتضی بصیری پور اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی، شهیدان کاردیده، یوسفی، غلامی، مشرقی، نایبی از شهدای مدافع وطن و بازگشت پیکر شهید لکزایی پس از 33 سال، فضای شهادت را در استان تازه کرد.
کنگره 2 هزار شهید خراسان جنوبی اجلاسیه های مهمی همچون شهدای دانشجو و اساتید، شهدای کشاورز، شهدای دانش آموز، شهدای هنرمند و دیگر شهدا را به دنبال داشت اما برگزاری نمایشگاه های مختلف برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
سفر معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و سفر وزیر بهداشت به خراسان جنوبی از مهمترین رویدادهای استان بود که در این میان 15 طرح بهداشتی، درمانی و آموزشی همزمان با سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان خراسان جنوبی افتتاح و عملیات اجرایی 2 طرح نیز آغاز شد.
ورود تیم های جراحی خیرخواهانه در چند نوبت موجب ویزیت و درمان تعداد زیادی از افراد نیازمند جامعه شد که در این میان جدای بر سایر اقدامات، تیم خیرخواهانه جراحی فوق تخصصی پلاستیک و ترمیمی «مرهم» با انجام 118 عمل جراحی در سه روز، رکورد جدید جهانی را در بیرجند به نام خود ثبت کرد.

**رویدادهای فرهنگی
خراسان جنوبی را از دیرباز به عنوان مهد فرهنگ و ادب می شناسند که اصلی ترین وجهه تاریخی آن مدرسه شوکتیه به عنوان سومین مدرسه علوم جدید پس از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز است.
میراث فرهنگی غنی و محصولات استراتژیکی همچون زرشک، زعفران و عناب که وجهه جهانی دارد این استان پهناور را مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار داده و بسیاری از این آثار نظیر روستای خراشاد ضمن ثبت ملی مورد نظر سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته و به ثبت رسیده است.
همسایگی با کشور افغانستان ضمن اهمیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی با وجود بیش از 2 هزار دانش آموز افغان، محورهای فرهنگی این خطه را دوچندان کرده است اما کمبود بیش از 600 کلاس درس در استان و 350 کلاس درس در مرکز استان که بنیانگذار مدرسه ای همچون شوکتیه بوده، قابل تامل است.
خراسان جنوبی با پروراندن 6 پدر علم، امروز در فضای دانشگاهی شرق کشور می درخشد و حتی دانشجویانی از کشورهای همسایه را میزبان است.
افزایش 137 درصدی فروش صنایع دستی نسبت به گذشته، ایجاد تفاهم نامه های مشترک مواریث با همکاری انجمن ایرانی همکاری با یونسکو، ثبت جهانی «توبافی» روستای خراشاد، دریافت نشان ملی دست سازه های صنایع دستی، نصب پلاک ماندگار و درخشش دانش آموزان در مسابقات ملی و بین المللی از دیگر رویداد های فرهنگی خراسان جنوبی در سالی که گذشت، بود.

**رویدادهای ورزشی
سال 97 سالی پربار برای ورزش خراسان جنوبی بود از مدال آوری ورزشکاران تا میزبانی مسابقات ورزشی ملی و بین المللی در این استان که چهره ای جدید از ورزش خراسان جنوبی را در سطح ملی و بین المللی نمایان کرد.
نخستین مرحله رنکینگ کشوری تیراندازی با کمان انتخابی تیم ملی، اردوی تیم ملی اسکواش نوجوانان در رده سنی 11 سال، مسابقات بدمینتون نونهالان دختر با حضور 144 ورزشکار از سراسر کشور و تمرین تیم ملی فوتسال جوانان برای حضور در رقابت های المپیک در شهر طبس از مهمترین رویداد های ورزشی استان بود.
همچنین مسابقات کشتی قهرمانی کشور رده سنی خردسالان در 2 بخش آزاد و فرنگی، اعزام 25 تیم کشتی به مسابقات کشوری و رقابت های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی کشور از دیگر رویدادهای ورزشی امسال بود.
سال 97 «الهام پدید» بانوی 29 ساله خراسان جنوبی که لقب پدیده ورزش معلولان را از رسانه ها گرفت برای دومین سال توانست بر مدال طلای سنگ نوردی کشور بوسه زند و سپیده طاهری ورزشکار نوجوان استان در مسابقات کشوری جودو با کسب مدال طلا به مقام نخست این مسابقات دست یافت.
با اعزام 2 تیم کاراته به مسابقات بین المللی جام پایتخت، ورزشکاران استان برای نخستین بار موفق به کسب مدال طلا شدند و زهرا سادات بنائی کاراته کای خراسان جنوبی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته سبک های آزاد بانوان کشور به مدال طلا رسید.
محمد منیب احمدی مقدم از خراسان جنوبی توانست در مسابقات کشوری فری استایل با کسب مقام اول مدال طلا را به دست آورد و نخستین بانوی ووشوکار این استان در مسابقات لیگ برتر کشور توانست در تیم سنندج مقابل حریف آذربایجانی در تیم هیات ووشوی قم به پیروزی برسد.

** رویدادهای علمی
سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از رویدادهای خراسان جنوبی در حوزه علم و فناوری بود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر به این استان از شرکت های مرکز رشد واحدهای فناور قاین بازدید کرد و مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند با حضور سورنا ستاری به بهره برداری رسید.
سفر مهرماه وزیر علوم نیز ضمن بهره برداری از چندین پروژه دانشگاهی، ثمرات ویژه ای در بخش علمی استان داشت که امید است روسای دانشگاه ها و مدیران استان بتوانند به خوبی مصوبات این سفر را پیگیری و اجرایی کنند.
مردم خراسان جنوبی در سال 97 یکی از پدران علم را از دست دادند و پیکر پروفسور «حسین صدقی» پدر علم هیدرولوژی ایران و از مفاخر خراسان جنوبی در زادگاهش طبس تشییع و خاکسپاری شد.
امکان بهره مندی محققان فردوس از امکانات، تجهیزات و کتابخانه پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کشف شهاب سنگی جدید در عرصه طبیعی «چادر ملو» توسط حجت کمالی ملقب به مرد شهاب سنگی ایران از دیگر رویدادهای علمی خراسان جنوبی در سال 97 بود.
3215* 6054*3028


تعداد بازدید : 330

ارسال نظر

ارسال