صرفه جویی در حوزه پزشکی کاهش کیفیت خدمات نیست

  • شنبه 10 شهریور 1397 ساعت 13:19

اخبار => سایر رسانه ها

صرفه جویی در حوزه پزشکی کاهش کیفیت خدمات نیست

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سید حسن هاشمی روز شنبه در حاشیه نخستین جشنواره تجارب موفق بیمارستانی در جمع خبرنگاران درباره صرفه جویی در حوزه سلامت اظهار داشت: مهم این است که فرهنگ ریخت و پاش اصلاح شود؛ زیرا گاهی این ریخت و پاش ها در حوزه سلامت غیرضروری و دردناک است.
وی با بیان اینکه عمده هزینه های مربوط به مواردی مانند سمینارها و سفرها غیرضروری است و در این زمینه ها باید صرفه جویی شود، افزود: صرفه جویی در حوزه پزشکی دشوار است زیرا خدمات این حوزه با جان انسان ها سر و کار دارد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: در حوزه دارو، نمونه های داخلی در اولویت قرار دارند، مگر اینکه اساتید استفاده از نمونه خارجی را ضروری بدانند. استفاده از داروهای برند نیز ممنوع شده است.
هاشمی گفت: اعمال جراحی زیبایی نیز از فهرست حمایتی حذف شدند، مگر اینکه جنبه درمانی داشته باشند. همچنین برای برخی اعمال جراحی مانند تعویض مفصل زانو نیز راهنمای بالینی نوشته شده تا بیماران در مواردی که بسیار ضروری است از اعتبارات دولتی استفاده کنند یا اینکه افراد در فهرست انتظار قرار بگیرند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: برخی دانشگاه های علوم پزشکی بین ١٠ تا ٣٠ درصد صرفه جویی انجام دادند و تجارب خوبی در این زمینه شکل گرفته است.
وی درباره بدهی بیمه سلامت و پرداخت با اوراق اسناد خزانه نیز گفت: اوراق باعث می شود دولت های بعدی بدهکار شوند. البته من اقتصاددان نیستم، اما هر دولتی می تواند از این اوراق استفاده کند و امیدوارم دوستان اقتصادی توجه ویژه داشته باشند. آن چه به وزارت بهداشت مربوط می شود این است که نمی توانیم به پزشک و پرستار و کارکنان اوراق بدهیم. قرار این بود که به جای اوراق به ما پول بدهند و امیدواریم این کار تکرار نشود و پول نقد به حوزه سلامت تخصیص یابد تا بتوانیم اقتصاد شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی و بیمارستان ها را در روال منطقی و معقول قرار دهیم.
هاشمی تاکید کرد: شرایط اقتصادی موجود دائمی نیست و نباید بخش خصوصی نابود شود. دولت می تواند خرید متمرکز را انجام دهد. باید تلاش کنیم بخش خصوصی که همواره کنار وزارت بهداشت بوده و کمک کرده است و فساد کمتری دارد، آسیب نبیند.
اجتمام*الف. پ*1834

تعداد بازدید : 327

ارسال نظر

ارسال