طرح نژادپرستانه «معامله قرن» مدفون خواهد شد

  • پنجشنبه 2 خرداد 1398 ساعت 10:10

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیلگران عرب می گویند طرح معامله قرن با واسطه گری «جرد کوشنر» به دلیل حمایت های یکجانبه و بی چون و چرا از تجاوزگری و زورگویی صهیونیست ها عملا راهی برای موافقت فلسطینیان باقی نگذاشته است.
طرح نژادپرستانه «معامله قرن» مدفون خواهد شد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از زمان راهیابی «دونالد ترامپ» به کاخ سفید‌ در 20 ژانویه 2017 تاکنون، مساله فلسطین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل فراروی وی مطرح شده است. ترامپ پس از به دست گرفتن زمام امور با تشکیل گروهی ویژه به رهبری «جرد کوشنر» داماد و مشاور خود، ارائه طرحی برای حل مساله فلسطین را خواستار شد که از آن به ‌عنوان «معامله قرن» یاد می‌شود.
کوشنر چندی پیش اعلام کرده بود که معامله قرن پس از ماه رمضان اعلام خواهد شد. احتمال اعلام رسمی طرح معامله قرن در شرایطی است که ترامپ پیش از این با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، قطع کمک های مالی واشنگتن به آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان، گام‌های بزرگی را در راستای توجیه و مشروعیت‌بخشی به زیاده‌خواهی‌های این رژیم برداشته است.
این اقدامات در شرایطی است که آمریکا و بحرین روز یکشنبه 29 اردیبهشت ماه با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که یک نشست اقتصادی بین المللی در روزهای 25 و 26 ژوئن (4و 5 تیر) برای جذب سرمایه‌گذاری برای فلسطین در بحرین برگزار خواهد شد. قرار است در این نشست نمایندگان دولت‌ها، جامعه مدنی و سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای بخش اقتصادی طرح معامله قرن شرکت کنند.

** معامله قرن و ابعاد اقتصادی و سیاسی آن
به نوشته تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات، آمریکا و بحرین روز یکشنبه نوزدهم می در بیانیه ای مشترکی اعلام کردند که منامه پایتخت بحرین طی روزهای 25 و 26 ژوئن آینده شاهد کنفرانسی خواهد بود که در آن برای سرمایه گذاری در مناطقی از فلسطین تشویق خواهد شد. این اقدام نخستین گام درباره طرح صلح فلسطینی - اسرائیلی است.
این تارنمای به نقل از شبکه «سی ان ان» آمریکا نوشت: کاخ سفید در این نشست بخش نخست طرح معامله قرن را اعلام خواهد کرد. در این کنفرانس جرد کوشنر، «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه و وزیران امور مالی کشورهای جهان و منطقه و وزیران اسرائیلی شرکت خواهند کرد.
به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، ناظران معتقدند که آمریکا از طریق اعلام بخش اقتصادی طرح صلح تلاش می کند با تشویق فلسطینی ها و کشورهای عربی آنها را برای بخش سیاسی طرح مهیا سازد. در این زمینه «محمد ابوجیات» سردبیر هفته نامه «الاقتصادیه» فلسطین گفت طرح معامله قرن آمریکا در اصل روی بخش اقتصادی استوار است و بخش سیاسی در حاشیه قرار دارد. نتایج بخش سیاسی طرح معامله قرن پس از بخش اقتصادی آن آشکار می شود و اگر بخش اقتصادی آن اجرایی شود همه را مجبور به اجرای بخش سیاسی آن خواهند کرد. هدف از اعلام بندهای اقتصادی، تشویق فلسطینی ها و کشورهای منطقه در شرایط بحران اقتصادی کنونی است. این اقدام همانند زهری است که در عسل ریخته شده است زیرا از طریق مُشوق های اقتصادی ظلم بزرگی در حقوق مردم فلسطین و اصول اساسی آن مانند آزادی قدس و حق بازگشت مردم این کشور به وطن خود خواهد شد. هدف از این اقدام آن است که مخالفان در ادامه، بخش سیاسی طرح را هم بپذیرند. بخش اقتصادی این طرح، درهای را برای حضور رژیم اسرائیل در منطقه می گشاید و شکاف ها میان رژیم اسرائیل و رژیم های عربی را از بین می برد. علت اینکه بحرین میزبان این نشست می باشد این است این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل بسیار تلاش می کند.
به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، نشست بحرین با شکست مفتضحانه ای روبرو خواهد شد. شاید تنها نتیجه آن افزوده شدن صفحه جدید و سیاهی بر کارنامه بحرین و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «بن زاید» ولیعهد امارات در عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر باشد.
روزنامه «الشرق» قطر با انتقاد از سیاست دولت آمریکا نوشت: آشکار است سیاست آمریکا در منطقه کورکورانه است. زیرا آمریکا تلاش می کند با اجرای طرح معامله قرن یک راه حل یکجانبه را بر مردم فلسطین تحمیل کند. همچنین شتاب برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل هیچ مشروعیتی به این طرح که به دنبال از بین بردن قضیه فلسطین است، نخواهد داد.

** هدف قرار دادن فلسطین از طریق معامله قرن
روزنامه «الحیات» چاپ لندن در گزارشی به قلم «جهاد خازن» نوشت: دولت آمریکا به ریاست ترامپ ادعا می کند که به دنبال صلح است و طرح معامله قرن ابزاری برای رسیدن به صلح است. این در حالی است که دولت آمریکا در کنار رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین عمل می کند. دولت ترامپ از مردم به ویژه کسانی که به طور مستقیم به دنبال راه حل مسالمت آمیز هستند می خواهد که این طرح را بپذیرند، اما مردم فلسطینی هرگونه طرحی را که از سوی آمریکا پیشنهاد شود، نمی پذیرند.
روزنامه «القدس» فلسطین در گزارشی به قلم «الیاس سامو» نوشت: طرحی که انتظار می رود به عنوان نقشه راهی برای حل مسالمت آمیز مساله فلسطین تبدیل شود از سوی گروه کوچکی از صهیونیست های آمریکا تدوین شده است که مامور ترسیم سیاست خارجی آمریکا هستند. این گروه از جانب کوشنر و جنگ سالارانی چون «جان بولتون»، «مایک پمپئو» و «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی مدیریت می شود. با همکاری این افراد هوادار رژیم اسرائیل در تدوین طرح معامله قرن آیا می توان انتظاری غیر این داشت این طرح به نقشه راه حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» برای برپایی اسرائیل از نیل تا فرات تبدیل شود؟

** معامله قرن؛ طرحی محکوم به شکست
تارنمای «فلسطین اونلاین» در گزارشی به قلم «محمد المدهون» نوشت: هیچ طرف و قدرتی نمی تواند طرح معامله قرن را بر مردم فلسطین تحمیل کند. تا زمانی که مردم فلسطین زیر بار این طرح نروند این طرح پیش نخواهد رفت. دسیسه چینان نمی توانند هرگونه طرح مشکوکی که حق مردم فلسطین را نادیده می گیرد، پیش برند. مردم فلسطین از طریق راهپیمایی های «بازگشت» کارآمدی این طرح را از بین خواهند برد و برای همیشه آن را در گورستان دفن خواهند کرد.
روزنامه «الدستور» اردن در گزارشی به قلم «فارس الحباشنه» نوشت: از پیچیدگی های بزرگ طرح معامله قرن نبود شریک فلسطینی است که بتواند سند پایانی تسلیم قضیه فلسطین را امضا کند. آمریکا و رژیم اسرائیل بر پایه تصورات خود می خواهند طرح صلح را با قدرت، غرور، قلدرمابی و برهم زدن موازنه در روابط راهبردی میان طرف های تنش پیش ببرند. کشورهای عربی حلقه ضعیفی در همه تنش ها و بحران های منطقه هستند و اگر ضعف کشورهای عربی نبود قدس با این شیوه زشت و نگاه از بالا به پایین و بدون هیچ گونه پایبندی به قوانین و مراجع بین المللی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخته نمی شود. الحاق جولان به قدس با قلدری نیز اوضاع را وخیم تر کرده است.
روزنامه «الایام» فلسطین در گزارشی به قلم «عاطف ابوسیف» نوشت: داستان طرح معامله قرن با سپری شدن زمان به یک خرافه سیاسی تبدیل می شود که همگان درباره آن صحبت می کنند، اما کسی چیزی درباره آن نمی داند. هرچه بیشتر درباره آن اظهار نظر می شود بر دامنه ابهامات آن افزوده می شود.
روزنامه «الحیات الجدید» فلسطین در گزارشی به قلم «یحیی رباح» نوشت: ما مردم فلسطین به طور فراگیری با طرح معامله قرن مقابله خواهیم کرد. در برابر این طرح گزینه ای غیر از شکست نیست. مشروعیت فلسطین سبب شده است که مردمِ آن نابودی طرح معامله قرن را در راس اولویت ملی خود قرار دهند. زیرا دکترین سیاسی آمریکا و اسرائیل که در نتیجه آن طرح معامله قرن تدوین شده است دکترینی آکنده از نژادپرستی و استعمارگری است که به مردم فلسطین هیچ توجهی نکرده است.

** سازوکارهای لازم برای مقابله با طرح معامله قرن
تارنمای «رای الیوم» در گزارشی به قلم «بسام روبین» نوشت: مخالفت با طرح معامله قرن نیاز به یک سری اقدامات از جمله همگرایی جبهه داخلی، محکم کردن صف ها، آمادگی برای شرایط سخت اقتصادی و همزیستی با آن دارد. این مسائل نیاز به دولت ملی دارد که از قدرت سیاسی برخوردار باشد و به امور اقتصادی و مدیریت بحران توانایی داشته باشد و بتواند از برگ برندهایی که در اختیار دارد، استفاده کند.
روزنامه «الغد» اردن در گزارشی به قلم «محمد سویدان» ابزار امیدواری کرد که با همگرایی، در پیش گرفتن تصمیم ها و اقدام های عملی و تقویت مقاومت و پایداری مردم فلسطین و پشتیبانی از اقدامات و تصمیم های آنان برای مقابله با رژیم اشغالگر و آمریکا بتوان طرح های آنها علیه قضیه فلسطین را با شکست روبرو کرد.
پژوهش **9278**9279


تعداد بازدید : 248

ارسال نظر

ارسال