عبور از یکجانبه گرایی ترامپی

  • سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 ساعت 20:15

اخبار => سایر رسانه ها

تهران - ایرنا - درحالی دولت آمریکا معافیت خریداران نفتی ایران را تمدید نکرد که به نظر می رسد، فضای عبور از یکجانبه گرایی 'ترامپی' ایجاب می کند که ورای کنش های رسانه ای، به عملگرایی تمرکز بیشتری شود.
عبور از یکجانبه گرایی ترامپی

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اقدامات ضد ایرانی کاخ سفید افزایش یافته و در تازه ترین آن، کاخ سفید روز گذشته(دوشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته معافیت خریداران نفت ایران را لغو کند، خبری که فضای سیاست و اقتصاد بین المللی را بیش از گذشته متلاطم کرد.
در بیانیه کاخ سفید آمده است که این معافیت ها پس از سر آمدن موعد آن در ماه می (12 اردیبهشت) صادر نمی شود.
کاخ سفید در بیانیه خود یادآور شد که آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی تضمین کرده اند که نیازهای جهانی برای نفت را بعد از حذف همه سهم نفت ایران از بازار تامین کنند.
بیانیه کاخ سفید همچنین حاکیست: این تصمیم با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و محروم کردن این کشور از منبع اصلی درآمدی اش، اتخاذ شده است.
در ادامه بیانیه کاخ سفید آمده است: دولت ترامپ و متحدان ما به حفظ فشار اقتصادی حداکثری به ایران و افزایش فشار مصمم هستند تا به فعالیت های بی ثبات کننده ایران علیه آمریکا، شرکا و متحدان ما و امنیت خاورمیانه پایان داده شود.
ترامپ اردیبهشت سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند.
خروج آمریکا از توافقنامه برجام، با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق روبرو شد و آنها اعلام کردند که به تجارت با ایران ادامه داده و سازوکارهایی را برای این منظور راه اندازی می کنند.
در همان زمان، واشنگتن مدعی شد که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما در نوامبر سال گذشته مجبور شد هشت کشور شامل چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را دو بار به مدت 6 ماه از تحریم های نفتی علیه ایران معاف کند.
اما تازه ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می دهد که به دلیل کاهش شدید تولید نفت عربستان و ونزوئلا، عرضه نفت در بازار جهانی محدود شده و نشانه‌های ناهمخوانی درباره دورنمای تقاضای نفت و سطح ذخیره ‌سازی مشاهده می‌شود.
پس از بیانیه کاخ سفید، 'مایک پمپئو' وزیر امورخارجه آمریکا نیز در یک نشست خبری در آستانه نخستین سال خروج غیرقانونی آمریکا از توافق بین المللی برجام که تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم با خود دارد، درباره سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران و قطع درآمد یک کشور و فشار بر مردم، تصمیم جدید را اعلام کرد.
وی با بیان اینکه حدود یکسال پیش، رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام بزرگترین کارزار فشار حداکثری را علیه ایران اعاده کرد، افزود: هدف از این اقدام آن است که «رژیم قانون شکن» نتواند برای بی ثباتی خاورمیانه اعتبار مالی داشته باشد.
وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: دولت ایران باید همچون یک کشور عادی رفتار کند. 40 درصد درآمد ایران از نفت است. پیش از بازگشت تحریم ها، ایران در سال حدود 50 میلیارد دلار درآمد داشت اما امروز برآوردهای ما نشان می دهد که بیش از 10 میلیارد دلار کاهش درآمد داشته است.
وی با بیان اینکه معافیت هایی به برخی کشورها داده شده بود تا خرید نفت ایران را ادامه دهند، اظهار کرد: این روند اجازه داد کشورها به آرامی خود را از زیر بار نفت ایران خالی کنند. امروز اعلام می کنم که هیچ گونه معافیت دیگری نخواهیم داشت.
وزیر خارجه آمریکا نیز همچون ترامپ مدعی شد، فعالیت های ایران را رصد خواهیم کرد و به سود کشوری نیست که خرید نفت از ایران را ادامه دهند.
پمپئو افزود: با شرکا و کشورهای خریدار عمده نفت ایران صحبت کردیم که از نفت خام ایران دور شوند. با تولید کنندگان بزرگ نفتی مذاکره کرده ایم تا بازار نفت جهان کمبود نداشته باشند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تضمین کرده اند که بازار نفت را جبران کنند.
پس از بیانیه کاخ سفید و اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، برخی کشورها و خریداران نفتی ایران به طور محتاطانه به این اقدام آمریکا واکنش نشان دادند.
مقامات دولتی هند اعلام کردند که دهلی نو تاثیر تمدید نشدن معافیت های آمریکا را برای خرید نفت ایران بر امنیت انرژی خود بررسی می کنند.
وزارت خارجه کره جنوبی نیز در واکنش به اعلام تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران اعلام کرد که سئول در همه سطوح در حال مذاکره با واشنگتن برای تمدید معافیت خود از تحریم های آمریکا است.
'مولود چاووش اغلو' وزیر امورخارجه ترکیه نیز در صفحه توییتر خود نوشت: تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت های واردات نفت ایران به صلح و ثبات منطقه کمک نمی کند و به ملت ایران ضرر می زند.
وی افزود: تحریم های تحمیلی یک طرفه و دیکته های خارجی درباره کیفیت مدیریت روابط با کشورهای همجوارمان را رد می کنیم.
درک رهبران آمریکایی از امور جهانی مبتنی بر سیاست فشار حداکثری در حوزه های سیاسی و اقتصادی است، هرچند رفتار کلان این کشور مبتنی بر تقابل راهبردی با برخی از کشورها نیست اما سیاست فشار اکنون به بخشی از تاکتیک و دستور کار جهانی دولت ترامپ تبدیل شده است.
در چنین وضعیتی، کشورها به منظومه ای از اهداف اقتصادی آمریکا و رژیم های سیاسی و اقتصادی به ابزار و ساز وکارهای اقتصادی یک سویه در جهت منافع اقتصادی این کشور تبدیل می شوند.
بر این مبنا، در شرایط فشار حداکثری، کشورها به سیاست های محدوساز، واکنش های انقباضی نشان می دهند.
در شرایطی که بسیاری از کشورها و نهادها و سازمان های بین المللی از جمله مکزیک و کانادا در آمریکای شمالی گرفته تا اتحادیه اروپا و ترکیه تا چین تحت تاثیر سیاست فشار حداکثری آمریکا در حوزه های اقتصادی قرار دارند، درک راهبردی این کشورها در فضای یکجانبه گرایی ترامپی مبتنی بر سکوت و اقدام محدود خواهد بود.
از دیگر سو، آنچه باعث خواهد شد تا کشورها بتوانند در چنین فضایی تحرک سیاسی و اقتصادی متناسب با شرایط یکجانبه گرایی ترامپی داشته باشند، عملگرایی در چارچوب گسترش وابستگی متقابل اقتصادی برای عبور از این فضا خواهد بود.
اروپام ** 2040 ** 1071


تعداد بازدید : 238

ارسال نظر

ارسال