قیمت زیاد نفت و ارزش کم روپیه باعث دردسر دولت هند شد

  • دوشنبه 19 شهریور 1397 ساعت 14:20

اخبار => سایر رسانه ها

قیمت زیاد نفت و ارزش کم روپیه باعث دردسر دولت هند شد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا در روز دوشنبه، دولت نارندا مودی نخست وزیر هند که به ویژه در چند ماه اخیر به دلیل افزایش رشد اقتصادی هند و تبدیل شدن آن به سومین اقتصاد بزرگ جهان به خود می بالید اکنون نگرانی شدیدی درباره آینده سیاسی خود احساس می کند چرا که قیمت نفت و سقوط مستمرارزش روپیه انتقادات زیادی درباره عملکرد اقتصادی آن برانگیخته است.
افزایش بهای جهانی نفت و همچنین تهدیدهای آمریکا علیه هند برای مواجه شدن با تحریم در صورت ادامه واردات نفت از ایران از یک سو وکم شدن هر روزه ارزش روپیه در مقابل ارزهای جهانی مانند دلار که کارشناسان از آن به عنوان 'سقوط آزاد روپیه به دره ای عمیق' یاد می کنند عملکرد دولت را زیر سوال برده است.
مشکل نفت و ارزش روپیه تنها دردسرهای هند نیستند بلکه مساله به اینها استقراض خارجی را هم باید اضافه کرد.
در همین رابطه، روزنامه 'نیو ایندین اکسپرس' روز دوشنبه به نقل از یک پژوهش از سوی بانک دولتی هند اعلام کرد: با توجه به اینکه در سال جاری ارزش روپیه 11 درصد کاهش پیدا کرده است، دولت ناخواسته باید بابت بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت خود در ماههای آینده مبلغ ششصدو هشتاد و پنج میلیون روپیه معادل نه و نیم میلیارد دلار را بصورت مازاد پرداخت کند.
این روزنامه نظر یک مشاور ارشد اقتصادی در بانک دولتی هند را منعکس کرده و اضافه کرد: معادلات گویای این است که اگر امسال میانگین ارزش هر روپیه به 73 واحد در مقابل هر دلار آمریکا برسد و ارزش نفت که بزرگترین واردات هند است به بشکه ای 73 دلار برسد، لایحه نفت تا پایان سال 2018 میلادی به مبلغ حدود 457 میلیارد روپیه میرسد.
ارزش روپیه در روز پنج شنبه به بیش از 72 روپیه در مقابل هر دلار سقوط کرد اما پس از هفت بار سقوط متوالی، بانک مرکزی هند با فروش دلار این روند را متوقف کرد اما ارزش روپیه فقط 0.26 روپیه افزایش پیدا کرد و به نرخ 71.73 روپیه در مقابل هر دلار آمریکا رسید.
در عین حال، نگرانی های زیادی در مورد کاهش سرمایه گذاری و کسری تجاری بیشتر وجود دارد که میتواند به گسترش شکاف حساب مالی هند بیانجامد.
کارشناسان معتقدند همه این عوامل به دلیل با آشفتگی ها در سیاست اقتصادی به دلیل تصمیمات ژئوپولتیکی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و ترس از سرایت آن به هند در حال گسترش است.
آساق**1424**1663**

تعداد بازدید : 196

ارسال نظر

ارسال