نوری المالکی نسبت به عواقب اقدامات جنگ طلبانه آمریکا هشدار داد

  • جمعه 20 اردیبهشت 1398 ساعت 23:50

اخبار => سایر رسانه ها

بغداد - ایرنا - نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق، نسبت به اقدامات تحریک آمیز و جنگ طلبانه آمریکا علیه ایران و منطقه هشدار داد.
نوری المالکی نسبت به عواقب اقدامات جنگ طلبانه آمریکا هشدار داد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا، نوری المالکی دبیرکل حزب الدعوه و رهبر ائتلاف دولت قانون، روز جمعه با صدور بیانیه ای با هشدار نسبت به عواقب افزایش تنش میان آمریکا و ایران، خواستار پایان بحران از طریق گفت و گو و دوری جستن از تحمیل وضعیت و عمل انجام شده و استفاده از زور شد.
وی گفت: افزایش تهدیدات نظامی و به صدا درآمدن طب جنگ در منطقه و تهدید تلویحی به مقابله نظامی به همراه تحریم های اقتصادی یکجانبه از طرف آمریکا علیه کشور همسایه ما جمهوری اسلامی ایران با قوانین و عرف بین الملل در تضاد است و پیامدهای خطرناک خواهد داشت.
نوری المالکی با اشاره به تبعات خطرناک چنین سیاستی برای همه ملت های منطقه بویژه ایران و عراق، آن را موجب از بین رفتن امنیت و ثبات در منطقه و آغاز دور جدیدی از خشونت فراگیر و آغاز فصلی تازه از درگیری، ویرانی و خرابی دانست و گفت: ملت های این منطقه حساس، بیش از پیش به آرامش، ثبات و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و همکاری مشترک نیاز دارند.
نخست وزیر اسبق عراق، سیاست عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی و اعلام جنگ و تحمیل محاصره اقتصادی و تحریم به ملت مسلمان ایران مانند آنچه که پیش تر علیه ملت عراق انجام شد، را مخالف مقررات بین المللی و ساختارهای قانونی آن و به منزله فروپاشی نظام جاری بین الملل و حاکمیت هرج و مرج در جهان دانست.
نوری المالکی برای چندمین بار، تحریم و محاصره اقتصادی را که ملت ها قربانی نخست آن هستند رد کرد و گفت: استفاده از شیوه زور و تهدید علیه کشور همسایه ما ایران، نقض آشکار قوانین بین المللی و اقدام علیه یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی است و اقدامی آشکارا خصمانه علیه ملتی مسلمان است که زانو زدن، کرنش کردن و تسلیم شدن را نمی پذیرد.
دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق تاکید کرد: ملت هایی که دارای اراده مستقل هستند را نمی توان با راه انداختن ناوگان ها و کشتی های جنگی مقهور کرد. تاریخ دلایل و شواهد بسیار دارد که ثابت می کند تجاوز و زورگویی در برابر ملت های آزاد و صاحب اراده، کاری از پیش نخواهد برد.
المالکی افزود: بر اساس منافع عالی ملت عراق و همبستگی با ملت مسلمان ایران و همه ملت های منطقه و به منظور حفظ امنیت و ثبات کشورها و ملت های منطقه و جهان، و حمایت از نظام بین المللی و ثبات آن، از همگان خواستار اتخاذ سیاست متحد و یکپارچه علیه چنین سیاست هایی هستیم که منافع ملت های منطقه و جهان را به خطر انداخته است.
وی در این بیانیه خواستار حاکم شدن زبان عقل و گفت و گو و مهار سیاست تحمیل و زور علیه دیگران و همچنین تلاش برای حل مشکلات موجود میان کشورها با استفاده از روش های حکیمانه، واقع بینانه و ثمربخش و مطابق با قطعنامه ها و قوانین بین المللی به جای کاربرد زور، تحریم، فشار اقتصادی و ارعاب ملت ها شد.
نخست وزیر اسبق عراق همچنین بر ضرورت ایفای نقش از سوی سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهای جهان که روابط حیاتی با این منطقه دارند، برای مهار چاشنی انفجاری که ممکن است خدای نکرده باعث به آتش کشیده شدن کل منطقه بشود، تاکید کرد.
خاورم**4**380*


تعداد بازدید : 238

ارسال نظر

ارسال