همکاری های جهانی ضامن بهبود وضع مردم است

  • پنجشنبه 5 مهر 1397 ساعت 0:21

اخبار => سایر رسانه ها

لندن – ایرنا – نخست‌وزیر انگلیس طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عنوان کرد که همکاری‌های جهانی و پایبندی به قوانین بین‌المللی ضامن بهبود وضع مردم خواهد بود.
همکاری های جهانی ضامن بهبود وضع مردم است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا، 'ترزا می' برخلاف اظهارات روز گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، همکاری‌های جهانی را اهرمی مهم در رفع چالش‌های بین‌المللی و استقرار صلح در دنیا توصیف کرد.
وی در همین حال عنوان کرد که رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا نفی همکاری‌های بین‌المللی نبوده بلکه درخواستی روشن در جهت انتقال تصمیمات و حساب کشی به داخل کشور است.
سخنان نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل درواقع پاسخی بود به سؤالات دشواری که جهان در سال‌های اخیر با آن مواجه است.
وی گفت: پایان جنگ سرد، جهان را به دوره‌ای از موفقیت بازار آزاد و لیبرالیسم هدایت کرد، ولی در عوض بحران اقتصادی سال 2008 ایده بازار آزاد را به چالش گرفت.
«می»با اشاره به بحران‌های اخیر و سیل مهاجرت‌ها گفت که مردم اکنون منطق و دلیل استفاده از زور برای حل بحران‌های بین‌المللی را زیر سوا ل می‌برند، اما هم‌زمان از وضعیت سوریه منزجر هستند.
وی تلاش کرد که توضیح دهد باوجوداینکه غرب درزمینهٔ صادر کردن دموکراسی از طریق زور و تغییر رژیم اشتباه کرده است، اما نباید بگذارد این اشتباه جلوی دخالت بشردوستانه در آنچه مقابله با حکومت‌های دیکتاتوری و تروریسم می‌نامید را بگیرد.
نخست‌وزیرانگلیس درزمینهٔ دخالت نظامی درسوریه به بهانه مسائل بشردوستانه وآنچه استفاده آن کشور ازسلاح شیمایی خواند گفت ما به کمک فرانسه و آمریکا به سوریه حمله نظامی کردیم.
وی در ادامه از نقش روسیه در بکار بردن سلاح شیمیایی در داخل انگلیس انتقاد کرد و گفت که با همکاری سایر کشورها انگلیس شاهد بزرگ‌ترین اخراج دیپلمات‌های روس بوده است.
«می» نسبت به ظهور دوباره ملی‌گرایی افراطی و حکومت‌های تمامیت‌خواه هشدار داد و گفت که باید از اتفاقات قرن گذشته ازجمله ظهور فاشیسم و کمونیسم درس بگیریم.
نخست‌وزیر انگلیس در ادامه سخنان خود بارها از ارزش‌های لیبرال مانند آزادی بیان، بازار آزاد، آزادی مالکیت، آزادی عقیده و تجارت آزاد سخن گفت و آنها را ارزش‌های مشترکی دانست که انگلیس با تمام ابزارهای خود سعی در پاسداری آنها خواهد داشت.
او با اشاره به نقش سازمان ملل در وضع تحریم‌ها و مأموریت‌های پاسداری از صلح و با اشاره به ایران ادعا کرد: 'تحریم‌ها به رهبران ایران و کره شمالی نشان داد که نمی‌توانند هر کاری دلشان خواست بکنند.'
وی ضمن تأکید براهمیت آزادی بیان،درباره فعالیت‌های انگلیس برای کنترل اینترنت خبرداد و گفت که اینترنت باید از اطلاعات نادرست و مطالب تروریستی پاک شود. وی ضمن اشاره ضمنی به مواضع ترامپ در ایجاد مانع برای اقتصاد آزاد و تضعیف نهادهای بین‌المللی و معاهدات و ملی‌گرایی افراطی، برافزایش همکاری بین‌المللی و حذف موانع از سر راه تجارت آزاد تأکید کرد.
به‌طور خلاصه نخست‌وزیر انگلیس تلاش داشت شنوندگان را متقاعد کند که نظام اقتصاد جهانی و بازار آزاد همچنان بهترین مسیر توسعه است و نباید نگران فنّاوری‌های آینده بود.
وی همچنین گوشه‌ای از انتقادات خود را متوجه ترامپ، اتحادیه اروپا و روسیه کرد، اگرچه از ترامپ به‌صراحت نامی نبرد. این سخنان را از سوی دیگرمی‌توان پاسخی به جرمی کوربین، رهبرحزب کارگردانست که درکنفرانس امروز حزب کارگر در سخنرانی خود مدعی شده بود اقتصاد سرمایه‌داری با وضع کنونی‌اش به بن‌بست رسیده است و وعده داد که خدمات عمومی مانند راه‌آهن و انرژی را دوباره دولتی و ملی خواهد کرد.
شبک**اروپام ** هـ ن **1392


تعداد بازدید : 274

ارسال نظر

ارسال