واشنگتن در جایگاهی نیست که سیاست خود را به تهران دیکته کند

  • یکشنبه 18 شهریور 1397 ساعت 19:15

اخبار => سایر رسانه ها

واشنگتن در جایگاهی نیست که سیاست خود را به تهران دیکته کند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز یکشنبه ایرنا «مهدی هنردوست در همایش «همکاری های راهبردی ایران و پاکستان» در دانشگاه دفاع ملی پاکستان (NDU) در اسلام آباد با حضور پژوهشگران، استادان دانشگاه، دیپلمات ها و دانشجویان نظامی این دانشگاه گفت: جمهوری اسلامی ایران از سیاست بازدارندگی پیروی می کند و هیچگاه خواهان جنگ با کشور دیگر نبوده است.
وی گفت: ما از صلح و امنیت در همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه ای که از جنگ و خونریزی آسیب دیده اند حمایت می کنیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نتوانست اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی انرژی اتمی را برای اعمال فشار علیه ایران با خود همراهی کند، یکجانبه از توافقنامه هسته ای ایران خارج شد.
هنردوست با بیان گسترش موج تبلیغات ضد ایرانی در رسانه های آمریکایی تصریح کرد:آمریکا و متحدانش منطقه ای وقتی دیدند از طریق دیپلماسی به بن بست رسیده اند جنگ روانی و اقتصادی با ایران را در پیش گرفته اند.
هنردوست همچنین با انتقاد از حمایت آمریکا از سیاست های ضد بشری رژیم صهیونیستی گفت:کمک های آمریکا به رژیم صهیونیستی باعث شده تا رنج و مشکلات مردم فلسطین چند برابر شود.

**حضور تروریست ها در ادلب سوریه
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان به پیروزی های بزرگ ارتش سوریه علیه تروریسم اشاره کرد و گفت:جمهوری اسلامی ایران از تلاش دولت سوریه برای ریشه کنی تروریسم در استان ادلب حمایت می کند، زیرا معتقدیم تا زمانی که ریشه تروریسم از خاک این کشور رفع نشود بی ثباتی و ناامنی همچنان منطقه را تهدید می کند.
وی با بیان حضور هزاران تروریست در استان ادلب در شمال غرب سوریه گفت:تروریستهای ساکن استان ادلب تهدیدی جدی برای امنیت سوریه هستند و تهران، ضمن حمایت از استقلال و تمامیت ارضی سوریه، خواهان بازگشت مهاجران و پناهندگان سوریه به کشورشان است.

*** همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان
هنردوست همچنین با اعلام حمایت ایران از طرح کریدور اقتصادی چین پاکستان موسوم به 'سی- پک' گفت: این طرح بزرگ اقتصادی نسبت به دیگر طرح های منطقه ای از پتانسیل بزرگی برخوردار است.
وی با بیان اینکه کشورهای منطقه نباید دائما شاهد تشنج، مشکلات اقتصادی و بحران های دامنه دار باشند، اضافه کرد:تنها راه برای برون رفت از مشکلات پیش رو ، همکاری صمیمانه و رایزنی های پیگیر بین کشورهای منطقه است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مردم پاکستان و ایران سزاوار زندگی و آینده ای بهتر هستند، افزود:هر دو کشور دارای جمعیت قابل توجهی از جوانان هستند و در صورت برنامه ریزی بهتر از این ظرفیت بالقوه ، مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی در منطقه آغاز می شود.
وی گفت:ایران به عنوان دومین کشور بزرگ دارنده منابع انرژی و ششمین کشور دارنده فنآوری نانو مشتاقانه علاقه مند به پیوستن به طرح سی پک است.
مهدی هنردوست با بیان اینکه دو بندر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند، افزود: در صورتی که بین این دو بندر، خط ریلی کشیده شود دو کشور پاکستان و ایران می توانند به اروپا و آسیای میانه وصل شوند.
سفیر کشورمان در پاکستان به نقش مهم ایران و پاکستان در تامین امنیت و ثبات در افغانستان اشاره کرد و گفت:سیاست راهبردی آمریکا در قبال افغانستان با منافع ملی هر دو کشور در تضاد است.

*** زمینه های همکاری منطقه ای ایران و پاکستان
هنردوست همچنین با تشریح ظرفیت های دو کشور برای گسترش روابط در زمینه دریانوردی، گفت: دو کشور با قرار گرفتن در دریای عرب و اقیانوس هند، می توانند برای تامین امنیت این حوزه نقش ایفا کنند.
وی با بیان اینکه پاکستان و ایران بر اساس پیروی از دین مبین اسلام بنا شده اند، گفت: با توجه به اهداف مشترک دو کشور اسلامی برای گسترش روابط با جهان اسلام تهران و اسلام آباد دارای اهداف مشترک در سیاست خارجی هستند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین به نقش بارز سازمان کنفرانس اسلامی برای حل و فصل اختلاف های کشورهای جهان اسلام اشاره کرد و گفت:متاسفانه به دلیل اختلافات بین اعضای مهم، این سازمان نتوانسته تاکنون به وظیفه اصلی خود عمل کند.
هنردوست در عین حال گفت: ایران و پاکستان در چارچوب سازمان همکاری های منطقه ای اکو می توانند با تقویت روابط اقتصادی و تجاری و در راستای بهبود وضع معیشت مردم قدم های موثر بردارند.
وی تصریح کرد: یکی از راه های گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور همسایه، ایجاد بازار مشترک اسلامی در منطقه است.
سفیر ایران در پاکستان تصریح کرد: سه کشور مهم منطقه یعنی «ایران، ترکیه و پاکستان» با تدوین سیاست های مشترک و در راستای منافع سه ملت می توانند برابر تحریم های آمریکا مقابله کنند.
به گزارش ایرنا در این همایش که با حضور دانشجویان نظامی دیگر کشورها و دانشجویان نظامی پاکستان برگزار شد، سفیر این به پرسش های دانشجویان با موضوع برجام، روابط منطقه ای ایران، راهبردهای دفاعی ایران و فشارهای دولت های زورگو بر کشورهای مستقل پاسخ داد.
آساق**6125**1663**

تعداد بازدید : 129

ارسال نظر

ارسال