چین خواستار همکاری آسه آن برای حفظ صلح در دریای جنوبی چین شد

  • چهارشنبه 23 آبان 1397 ساعت 8:23

اخبار => سایر رسانه ها

کوالالامپور- ایرنا- نخست وزیر چین در 33 امین اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا'آسه آن' درسنگاپور از تمام کشورهای دهگانه این بلوک به طور رسمی خواست تا با چین برای حفظ صلح و امنیت در دریای جنوبی چین ورای تنش های ایجاد شده ، همکاری کنند.
چین خواستار همکاری آسه آن برای حفظ صلح در دریای جنوبی چین شد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه های سنگاپوری، لی کچیانگ نخست وزیر چین این اظهارات را درحالی مطرح کرد که مالزی، فیلیپین، ویتنام و برونئی از اعضای آسه آن با چین در مورد بخش هایی از این دریا اختلافات ارضی دارند.
حضور جنگنده ها و ناوهای نظامی آمریکا دراین منطقه تنش ها میان این کشورها را به ویژه در یکسال اخیر افزایش داده است.
نخست وزیر چین بدون ذکر نام آمریکا خواستار کنار زدن تنش ها و گسترش همکاری ها در این پهنه دریایی شد تا منطقه در صلح و آرامش باشد.
نخست وزیر چین در 21 امین نشست جداگانه آسه آن و چین همچنین به عنوان یکی از شرکای گفت وگویی این بلوک اقتصادی خواستار گسترش روابط و همکاری های تجاری اعضای آسه آن با پکن شد.
این نشست درسایه گسترش جنگ تجاری آمریکا علیه چین برگزار شده است.
نخست وزیر چین علاوه براین خواستار سرعت گرفتن گفت وگوها برای نهایی کردن توافقنامه همکاری جامع اقتصادی (RCEP) شد.
10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' به همراه 6 کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند درچارچوب توافقنامه همکاری جامع اقتصادی(RCEP) درپی گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری بدون آمریکا هستند.
اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا 'آسه آن' یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی است که در 8 اوت 1967 توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برای همبستگی علیه گسترش کمونیستها در ویتنام و شورش‌های درون مرزهای خود این کشورها تأسیس شد.
پس از نشست بالی در 1976 درحالیکه 5 کشور دیگر منطقه برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس و ویتنام نیز به آن پیوسته بودند این سازمان بیشتر به سوی همکاری تجاری روی آورد تا اعضای دهگانه آن یک بلوک اقتصادی قوی را تشکیل دهند.
وزیران چین و آسه آن ماه گذشته در آخرین نشست خود در مورد اجرای اولین دستورالعمل حرکت جنگنده ها در دریای جنوبی چین به توافق رسیدند.
اظهارات نخست وزیر چین درحالی مطرح شده است که آمریکا بیشترین فشار را علیه چین در یک جنگ تجاری تمام عیاربه کار گرفته و اکنون پکن با حمایت از چند جانبه گرایی سعی دارد از ظرفیت های آسیا برای توسعه اقتصادی خود استفاده کند.
برای آسه آن شرکت چین درمذاکرات اقتصادی و تجاری با این بلوک بسیار حائز اهمیت است زیرا این کشور براساس گزارش اقتصاد دانان بیش از یک سوم از تولید ناخالص داخلی جهان را به خوداختصاص داده است.
نخست وزیر چین که برای نخستین بار است در اجلاس آسه آن در سنگاپور شرکت کرده درسخنان خود با تاکید براینکه روابط آمریکا و چین در یکسال اخیر در فراز و نشیب بسیاری بوده اما در مجموع دو کشور سعی حفظ ثبات در روابط دو جانبه داشته اند.
33 امین اجلاس سران کشورهای آسه آن از روز دوشنبه هفته جاری در سنگاپور آغاز به کار کرده و تا فردا به کار خود ادامه می دهد.
سنگاپور که ریاست سالانه آسه آن را برعهده دارد همچنین دراین ایام همزمان میزبان نشست های جداگانه رهبران آسه آن با 8 کشور مختلف جهان به عنوان شرکای گفت وگویی این بلوک اقتصادی است.
استرالیا، کره جنوبی، آمریکا، چین، ژاپن، هند ، روسیه و نیوزیلند شرکای گفت وگویی آسه آن است که اکنون رهبران این کشورها به جز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این اجلاس شرکت کرده اند.
آساق**1599 ** 1908


تعداد بازدید : 719

ارسال نظر

ارسال