چین و آمریکا در مورد متن توافق نامه تجاری رایزنی کردند

  • سه شنبه 21 اسفند 1397 ساعت 8:40

اخبار => سایر رسانه ها

پکن- ایرنا- رسانه های چینی از رایزنی تلفنی معاون نخست وزیر چین با مقامات اقتصادی و تجاری آمریکا در مورد جزییات مربوط به متن نهایی توافق نامه تجاری دو کشور خبر دادند.
چین و آمریکا در مورد متن توافق نامه تجاری رایزنی کردند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا شینهوا روز سه شنبه اعلام کرد 'لیوخه' عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب، معاون نخست وزیر و مسئول طرف چینی گفت و گوهای همه جانبه اقتصادی چین با آمریکا، با رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا تلفنی گفت و گو کرد.
آنطور که شینهوا گفته است دو طرف در این تماس تلفنی در خصوص مسائل کلیدی متن توافقنامه رایزنی و دستور کار بعدی را مشخص کردند.
انتظار می رود 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی اواخر ماه مارس برای بررسی جزئیات توافق تجاری دو کشور دیدار کنند اما تری برنشتاد، سفیر ایالات متحده در چین، هفته گذشته گفت که دو طرف در این دیدار در مورد توافق آخرین نشست خود در آرژانتین با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.
مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا که از یک سال پیش آغاز شده است به نظر می رسد در مسیر رسیدن به توافق باشد، کارشناسان می گویند روی کلیات توافق شده است اما طرفین در حال تنظیم سند جزییات این توافق هستند.
'ژانگ یسویی' رئیس کنگره ملی خلق چین روز گذشته (دوشنبه) به خبرنگاران گفته بود مقامات آمریکا و چین مذاکراتی فشرده و مفید داشتند و در بسیاری از مسایل مورد علاقه طرفین به پیشرفت های مهمی رسیده اند و امیدواریم دو طرف به رایزنی ها ادامه دهند و توافقنامه ای برد - برد و به نفع طرفین امضا کنند.
چین نیز قرار است تعرفه های پایینی بر تولیدات کشاورزی، شیمیایی، خودرو و سایر کالاهای آمریکا اعمال کند و 18 میلیارد دلار گاز طبیعی از شرکت چنیره مستقر در هوستون آمریکا خریداری کند.
علاوه بر این، چین متعهد شده است بازه زمانی حذف محدودیت های مالکیت خارجی در زمینه خودرو را افزایش دهد و تعرفه های خودروهای وارداتی را به زیر نرخ فعلی 15 درصد کاهش دهد.
یکی از مقامات دولت ترامپ یکشنبه خاطر نشان کرد هنوز تصمیمی درباره لغو تعرفه های آمریکا گرفته نشده است و بحث درباره این مساله در دولت ترامپ ادامه دارد.
با این حال، ترامپ و تیم اقتصادی او درباره احتمال امضای توافقنامه با چین ابراز خوش بینی کرده اند.
ترامپ و شی در حاشیه نشست دسامبر گذشته گروه 20 در آرژانتین با توقف جنگ تجاری طرفین تا اول مارس 2019 توافق کرده بودند.
ترامپ هفته گذشته با استناد به پیشرفت های حاصله در زمینه دستیابی به توافق تجاری با چین، این آتش بس سه ماهه را تمدید کرد و افزایش تعرفه واردات چین از 10 به 25 درصد را به تعویق انداخت.
مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی پس از چندین دور مذاکرات مستقیم در سال گذشته، اکنون از طریق تلفن و ویدئو کنفرانس برای به نتیجه رساندن توافقنامه تجاری بین دو کشور در تلاشند.
**آساق**1904**


تعداد بازدید : 260

ارسال نظر

ارسال