ژنرال‌های جنگ اقتصادی مانند سرداران جبهه نظامی دل و جرأت ندارند

  • جمعه 16 شهریور 1397 ساعت 11:15

اخبار => سایر رسانه ها

ژنرال‌های جنگ اقتصادی مانند سرداران جبهه نظامی دل و جرأت ندارند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

شهروز برزگر در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص روند تحقق دیپلماسی اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی دشمن اظهار داشت: در وزارت امور خارجه از شخص وزیر تا معاونان و سفرا دغدغه پیگیری دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه‌های خارجی را دارند و تمام روابط خارجی ما در حوزه اقتصاد از کانال این وزارتخانه عبور می‌کند، اما آنچه مطرح است و باید به آن توجه شود این است که باید از حالت گفتاردرمانی خارج شویم و در عمل بتوانیم سرمایه خارجی را برای کشورمان جذب کنیم.

وی ادامه داد: برای جذب سرمایه خارجی و توسعه اقتصادی کشور باید جذابیت های داخلی را افزایش دهیم؛ چرا که سرمایه به جایی وارد می‌شود که جذابیت داشته باشد؛ بنابراین باید جاذبه‌های سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم کنیم و متناسب با ذائقه و سلیقه سرمایه‌گذار خارجی بستر آن را هم فراهم کنیم.

فرصت طلایی سرمایه ۳ هزار میلیارددلاری ایرانیان مقیم خارج از کشور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه های اقتصادی داخلی همزمان با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در سطح منطقه ای و بین‌المللی گفت: از یک سو باید ظرفیت های اقتصادی داخلی به خوبی در سطح منطقه و جهان معرفی شود و از سوی دیگر محدودیت ها و موانع بانکی و قانونی اصلاح شود؛ در حال حاضر بیش از هشت میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که حدود سه هزار میلیارد دلار سرمایه دارند، اگر بتوانیم یک‌سوم این سرمایه را جذب کنیم، این عدد یک هزار میلیارد دلاری یک اتفاق بزرگ و موفق در اقتصاد کشور رقم می‌زند.

برزگر خاطرنشان کرد: تمرکز این سرمایه ها عمدتا در کشورهایی مانند آمریکا و اروپا و سپس در مناطق دیگر است که این سرمایه می‌تواند به صورت ارزی جذب شود؛ علاوه بر آن، سرمایه اجتماعی ناشی از حضور این سرمایه‌گذاران هموطن نیز اهمیت قابل توجهی دارد.

وی در همین رابطه تصریح کرد: جالب است که بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات، حدود ۹۹ درصد این افراد دلشان برای کشور می‌تپد و علاقه‌مند به توسعه ایران هستند و تنها یک درصد مخالف انقلاب و نظام هستند.

نایب رئیس کمیته روابط خارجی مجلس افزود: علاوه بر ایرانیان مقیم خارج از کشور که این میزان سرمایه را در ا ختیار دارند، خارجی های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هم بسیار هستند که باید بستر لازم برای آنها فراهم شود.

ژنرال‌های جنگ اقتصادی مانند سرداران جبهه نظامی دل و جرأت ندارند

برزگر تاکید کرد: در این تردیدی نیست که وزارت امور خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه باید برای جذب این سرمایه خارجی تحرک کافی داشته باشد، اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که مسئولان داخلی کشور نیز باید جذابیت ها و بستر کارآمد برای جذب این سرمایه را فراهم کند.

وی تصریح کرد: برای جذب سرمایه خارجی باید فرصت را به ژنرال ها و سرداران جنگ اقتصادی واگذار کرد؛ برخلاف سرداران جنگ نظامی که غیور و با دل و جرات هستند اما  ژنرال های جبهه جنگ اقتصادی شجاعت کافی ندارند و سرمایه هم به چنین جایی ورود پیدا نمی‌کند و سرمایه هم به جایی که اختلاف و تنش و دعوا وجود داشته باشد وارد نمی‌شود. در حال حاضر که امنیت کافی را داریم باید بسترهای قانونی و اداری را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی تسهیل کنیم.

وی همچنین به ظرفیت های حوزه آسیای میانه، قفقاز و شرق آسیا اشاره و خاطرنشان کرد: این بخش نیز یکی از فرصت های ارزشمند برای توسعه دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه برای کشورمان است، چرا که کشور ما با تنوع اقلیمی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند موقعیت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران این کشورها باشد.

کد خبر 4395273
حامد حسین عسگری

تعداد بازدید : 166

ارسال نظر

ارسال