کاهش ارزش روپیه پاکستان باز هم رکورد زد

  • جمعه 9 آذر 1397 ساعت 12:50

اخبار => سایر رسانه ها

اسلام آباد - ایرنا - روندکاهش ارزش برابری روپیه پاکستان با دلار که از ماه دسامبر 2017 آغاز شده، همچنان ادامه داشته و در بازار امروز جمعه پاکستان رقم 142 روپیه را تجربه کرد.
کاهش ارزش روپیه پاکستان باز هم رکورد زد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز جمعه ایرنا ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار آمریکا در روز سه شنبه هفدهم مهرماه با کاهش کم سابقه به 138 روپیه در برابر هر دلار در بازار آزاد رسیده بود.
با این حال، روز گذشته - پنجشنبه - هر دلار در بازار آزاد پاکستان به 134 روپیه رسید که این میزان در صبح امروز در بازار آزاد به 144 و حوالی ظهر به 142 روپیه رسید.
براساس نظر کارشناسان اقتصادی پاکستان، کسری حساب جاری و منابع ارزی، دلیل اصلی کاهش ارزش برابری روپیه پاکستان برابر دلار آمریکا عنوان شده است.
اخیرا مذاکرات دولت پاکستان با اعضای صندوق بین المللی پول (IMF) بدون نتیجه پایان یافت و این کارشناسان، بدون هیچ نتیجه ای اسلام آباد را ترک کردند.
صندوق بین المللی پول از پاکستان خواسته بود تا ارزش روپیه را در برابر دلار کاهش داده، مالیات برق و گاز را افزایش داده و جزئیات قراردادهای خود را با چین در موضوع کریدور اقتصاید چین - پاکستان به این اعضا ارائه دهد.
«سمیع الله طارق» از کارشناسان اقتصادی پاکستان نیز بر این عقیده است که افزایش ارزش دلار برابر روپیه، بر قیمت تمام شده کالاهای اساسی تاثیر گذاشته و توده های مردم تحت فشار اقتصادی قرار می گیرند.
از آغاز سال 2018 میلادی تاکنون قیمت دلار نسبت به روپیه پاکستان برای چندمین بار به شدت افزایش یافته است.
«سعدهاشمی» ازکارشناسان امور امنیت مالی و اقتصادی پاکستان نیز با بیان جدی بودن بحران مالی در پاکستان معتقد است: کمبود شدید منابع مالی و ارز خارجی در پاکستان باعث خواهد شد تا طی چند روز آینده مردم این کشور شاهد افزایش بیشتر ارزهای خارجی و در نتیجه افزایش تورم و گرانی اقلام اساسی باشند.
البته «اسد عمر» وزیر اقتصادی پاکستان روزهای گذشته در گفت و گو با رسانه ها در خصوص روند همکاری کشورش با صندوق بین المللی پول، گفت که اسلام آباد برای حل مشکلات اقتصادی، به 12 میلیارد دلار وام احتیاج داشت که بخشی عمده ای از این اعتبار با رایزنی و مذاکره با کشورهای دوست نظیر چین و عربستان فراهم شده است.
وی اضافه کرد: نمایندگان صندوق بین المللی پول هر زمانی که مایل باشند، می‌توانند برای مذاکره به پاکستان سفر کنند، ولی دیگر، اصراری نداریم که مذاکرات آینده، پیش از موعد مقرر برگزار شود.
عمر اضافه کرد: دولت با دریافت این بسته اعتباری از صندوق بین المللی پول، در نظر داشت که برخی مشکلات اقتصادی کشور را حل کند ولی دیگر، شرایط اسلام آباد اضطراری نیست.
شبک**آساق**6125**1708


تعداد بازدید : 739

ارسال نظر

ارسال