کم‌ توجهی به داده ها، مخالف حرکت توسعه ای است

  • یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 ساعت 0:40

اخبار => سایر رسانه ها

زنجان - ایرنا - رئیس سازمان نقشه‌ برداری کشور با بیان اینکه کم ‌توجهی به اطلاعات، داده‌ها و زیرساخت‌های نرم، مخالف حرکت توسعه‌ای است، گفت: گذر از اقتصاد کلنگی به اقتصاد بی‌وزن، نیازمند سرمایه‌گذاری در GIS ( سامانه اطلاعات جغرافیایی) و SDI (زیرساخت داده‌های مکانی) است.
کم‌ توجهی به داده ها، مخالف حرکت توسعه ای است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی شامگاه شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به نقش پررنگ GIS و SDI برای تحقق اقتصاد بی‌وزن افزود: سرمایه‌های مورد استفاده در این بخش‌ها، ناملموس بوده که شامل تغییر نگرش، ایجاد درک مشترک و باور به استفاده از اطلاعات در کنار هم است.
این مسئول با بیان اینکه بیش از 80 درصد اطلاعات و داده‌ها ماهیت مکانی دارند، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌ها در سیل‌ اخیر، فقدان آگاهی از اطلاعات است که محل نگهداری آن‌ها مشخص نبود بنابراین با اجرای SDI می‌توان این ادعا را داشت که بخش عمده‌ای از مسیر دسترسی و استفاده از اطلاعات را طی کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: پنهان و زیرزمینی بودن بخش عمده اقتصاد، یکی از چالش‌های عمده این بخش است و دولت زمانی می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند که عرصه را با شفافیت برای حضور مردم و کنشگران عرصه اقتصادی و تولیدی فراهم کند.
شفیعی اظهار داشت: GIS و SDI برای این است که زیرساخت‌های نرم در کنار زیرساخت‌های سخت، زیرساخت داده‌های مکانی را ایجاد کند.
این مسئول تاکید کرد: متاسفانه در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات که سرعت داده‌هایی که تولید می‌شوند به ‌صورت تصاعدی و لحظه‌ای در حال افزایش است، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که با حقوق شهروندی نیز گره خورده خیلی جدی گرفته نمی‌شود.
شفیعی تصریح کرد: این در حالی است که اطلاعات برای تصمیم‌گیری، بسیار مهم بوده و در صورتی که اجازه ندهیم شهروندان به‌صورت عادلانه به اطلاعاتی که برای رشد، بالندگی و توسعه به آن نیاز دارند دسترسی داشته باشند بر ضد توسعه عمل کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: شاید کم‌تر از یک درصد اطلاعاتی که تولید می‌شود جنبه طبقه‌بندی داشته باشد و به این دلیل همه شهروندان برای سرمایه‌گذاری و انجام برنامه‌های فردی و اجتماعی باید به یک نوع و اندازه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
این مسئول با بیان اینکه اطلاعات و داده‌ها سرمایه هستند، گفت: سرمایه، زمانی ارزش دارد که در گردش باشد و این در حالی است که ما با حبس اطلاعات و داده‌های تولیدشده، آن را به ضد ارزش تبدیل کرده و به عنوان مولفه ضد توسعه‌ای به کار برده‌ایم.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه 90 هزار کیلومتر خطوط ترازیابی در کشور وجود دارد، گفت: این نقطه های ترازیابی به طور معمول در محدوده جاده ها در زمین کارگزاری و اطلاعات آن ها ثبت شده است.

** 90 هزار کیلومتر خطوط ترازیابی در کشور وجود دارد
رئیس سازمان نقشه برداری کشور همچنین در جمع خبرنگاران زنجانی با بیان اینکه 90 هزار کیلومتر خطوط ترازیابی در کشور وجود دارد، گفت: این نقطه های ترازیابی به طور معمول در محدوده جاده ها در زمین کارگزاری و اطلاعات آن ها ثبت شده است.
مسعود شفیعی افزود: از این ترازیابی ها به صورت دوره ای و برای نقشه برادری های موردی به طور مثال برای علل فرونشست زمین، استفاده می شود.
وی اظهار داشت: هنوز سند آمایش سرزمینی تدوین نشده و تصمیم گیری ها فارغ از نگرش های آمایشی، محیط زیستی و اکولوژیک اتخاذ می شود که دلیل آن نبود فرهنگ عمومی است که فرهنگ سازمانی نیز آن را تشدید می کند ، نبود آموزش و عدم اطلاع نیز بر این موضوع موثر است.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: دنیا علاوه بر کارهای حاکمیتی به سمتی رفته که برای به روز نگهداری نقشه ها و استفاده بیشتر از ظرفیت های فناوری اطلاعات از تکنیکی به نام «جمع سپاری» استفاده می شود.
وی افزود: نسخه کاربردی و تکامل یافته این تکنیک بر روی گوشی های تلفن همراه و خودروهای حمل و نقل عمومی نصب شده است.
شفیعی خاطرنشان کرد: تفاهم اولیه برای اجرای این تکنیک در یکی از شهرهای شمالی کشور در حال پیگیری است که امیدواریم امسال اجرایی شود.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به قرارگیری ایستگاه های تعیین موقعیت ماهواره ای در اطراف گسل ها در کشور، گفت: برای این منظور حدود 140 ایستگاه در کشور و 5 ایستگاه نیز در استان زنجان قرار گرفته است.
وی افزود: برای تحت پوشش قرار دادن تمام نقاط زلزله خیز به 4 برابر این تعداد ایستگاه، نیاز است که هزینه بسیار بالایی دارد اما همین تعداد نیز داده های مهمی در اختیار سازمان نقشه برداری قرار می دهند.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه شاخص های آماری مرکز آمار، متنی بوده و توصیفی نیست، اظهار داشت: این نوع آمار کمتر جلب توجه می کند لذا طبق هماهنگی با مرکز آمار ایران در آینده نزدیک، شاخص های اقتصادی مانند بیکاری، رشد اقتصادی و تغییرات جمعیتی به صورت اطلس یا کارتوگراف در اختیار جامعه قرار می گیرد که کمک زیادی برای فهم بهتر اطلاعات و داده ها می کند.
وی با بیان اینکه استان زنجان با 2 میلیون و 100 هزار هکتار، 1.3 درصد مساحت کشور را دارد، یاد آور شد: 840 هزار هکتار از اراضی این استان، مستعد کشاورزی است و در صورتی که از این ظرفیت استفاده شود پتانسیل بالایی در جهت توسعه و فرصت‌های اقتصادی است.
8068/9556/3088


تعداد بازدید : 684

ارسال نظر

ارسال