اثر کرونا بر بازار ارز؛ دلار بالا رفت

  • پنجشنبه 10 بهمن 1398 ساعت 21:56

اخبار => سایر رسانه ها

نگرانی از شیوع بیشتر ویروس چینی باعث تقویت محسوس دلار در بازارهای ارزی شد.
اثر کرونا بر بازار ارز؛ دلار بالا رفت

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به نقل از رویترز، پس از آن که روند انتشار بیماری ویروسی مسری جدید به سه قاره جهان کشیده شده، ارزش دلار در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است.

تاکنون گزارشهایی از ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی مخابره شده است. دولت چین برای کنترل بیماری اعلام کرده است که تعطیلات سال نو را سه روز دیگر تمدید خواهد کرد و مدارس دیرتر از موعد معمول بازگشایی خواهند شد. تاکنون ویروس کرونا جان ۱۰۶ نفر را گرفته است. بیش از ۴۸۰۰ مورد ابتلا به کرونا تاکنون گزارش شده است.

مینوری اوچیدا، تحلیل‌گر ارشد بازار ارز در بانک "میتسوبیشی" گفت: در حالی که هنوز مشخص نیست که شیوع این بیماری تا چه حد باعث آسیب دیدن اقتصاد خواهد شد اما کاهش رشد اقتصادی به ویژه در چین مساله ای حتمی خواهد بود.

وی با اشاره به احتمال کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین به زیر پنج درصد تا پایان سال جاری گفت که ویروس کرونا مقامات چینی را مجبور به اتخاذ سیاست های محرک بیشتری خواهد کرد.

در اروپا نیز به نظر می رسد که با فرا رسیدن موعد زمانی برگزیت و بازگشت رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به محدوده معقول، بانک مرکزی اروپا سیاست پولی خود را تغییر زیادی نخواهد داد. رشد اقتصادی در برخی از اقتصادهای بزرگ منطقه یورو نظیر آلمان و ایتالیا تقویت شده است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته است که این بانک در سیاست گذاری پولی خود اتوماتیک‌وار عمل نخواهد کرد و داده‌ها و پیش‌بینی‌ها از وضعیت منطقه یورو هستند که مسیر حرکت بعدی را مشخص خواهند کرد.

انگلیس اکنون به نخستین کشوری تبدیل می‌شود که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. این خروج به دنبال همه پرسی جنجالی سال ۲۰۱۶ صورت می گیرد که تا سال ها به عنوان اصلی‌ترین ریسک اقتصادی کشورهای اروپایی مطرح شد. دولت بوریس جانسون، نخست وزیر کنونی که پس از ماه ها کش و قوس بر مخالفت پارلمان غلبه کرد وعده داده است که رشد اقتصادی این کشور پس از برگزیت تقویت خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.

در آخرین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد پایین رفت اما در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۱۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۰۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۹ دلار سنگاپور مبادله شد.

اگر چه در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد اما ممکن است رشد اقتصادی چین در صورت تشدید وضعیت فعلی مجددا کاهش پیدا کند.

چین پذیرفته است که در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۰۶درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۸۸۵  واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸۳ دلار اعلام شد.

روابط آمریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.

طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، ترامپ در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه موافقت کرده است تا دو طرف فعلا تهدیدات متقابل تعرفه ای خود را عملی نکنند.

استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه " اکسی تریدر" گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۱۰۸.۹۳۶۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۸۳۸دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۸۳ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام


تعداد بازدید : 459

ارسال نظر

ارسال