آشفتگی اقتصادی در اندونزی ادامه دارد

  • سه شنبه 27 شهریور 1397 ساعت 13:25

اخبار => سایر رسانه ها

آشفتگی اقتصادی در اندونزی ادامه دارد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، از رسانه های اندونزیایی، مسئولان مالی اندونزی تاکید کردند این کسری عمدتا به دلیل حجم گسترده واردات گسترده نفت و گاز توسط این کشور ایجاد شده است.
طبق گزارش جاکارتا گلوب اندونزی در ماه جولای (مرداد) با 2.03 میلیارد دلار کسری تجاری روبه رو شده بود که این رقم در 5 سال گذشته به بالاترین سطح رسید.
این ارقام اما نشان می دهد تدابیر دولت اندونزی برای کاهش این رقم موثر اما کافی نبوده است.
اندونزی خاطره ناخوشایند بحران اقتصادی آسیا در سال 1998 را به خوبی به یاد دارد. دراین سال در اثر بحران ایجاد شده در میان اقتصادهای نوظهور، روپیه اندونزی یکی از ارزهایی بود که با بیشترین سقوط و کاهش ارزش روبه رو شد.
به گزارش بلومبرگ آسیا، اقتصاددانان در این کشور با مقایسه شرایط کنونی و بحران 20 سال قبل معتقدند اندونزی با شرایط مشابهی روبه رو شده که تنها با مداخله دولت و تدابیر اقتصادی مستمر می تواند از این بحران عبور کند.
نوسانات ارزی دراندونزی که از دو ماه پیش در این کشور شروع شده هنوز فروکش نکرده و بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا را درگیر یک کاهش مستمر و فزاینده ارزش روپیه کرده که ابعاد مختلف اقتصاد این کشور را دستخوش آشفتگی کرده است.
ورود نرخ پایه هر دلار به ازای 15 هزار روپیه که در دو دهه گذشته بی سابقه بوده باعث شد تا دولت جوکو ویدودو برای کاهش اثار دامنه های منفی این موضوع دست به کار شده و با افزایش مالیات بر بیش از یک هزار و 200 کالای وارداتی روند خروج ارز از این کشور را کاهش دهد.
جاکارتا اعلام کرده در صورت لزوم تعرفه های گمرکی را بر کالاهای بیشتر وارداتی افزایش خواهد داد و علاو بر این میزان واردات نفت و گاز را نیز کاهش خواهد داد.
ارزش روپیه اندونزی در بحران 1998 ، بین 32 درصد کاهش یافت که این رقم در نوسانات شدید ارزی کنونی بین 9 تا 15 درصد برآورد شده است.
بانک مرکزی اندونزی برای مقابله با این بحران دست به کار شده و نرخ بهره بانکی را دراین کشور افزایش داده و چهار برابر کرده است.
این بانک اعلام کرده در صورتی که بهبود در شرایط بازار سرعت نگیرد این نرخ را تا پایان سال جاری تا 5 برابر نیز افزایش خواهد دارد.
طبق گزارش صندوق بین المللی پول اندونزی دستکم در سه دهه اخیر با افت و خیز ها و نوسانات ارزی روبه رو بوده اما در برخی از آنها مانند بحران سال 98 و سال جاری اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
با توجه به اینکه نوسانات ارزی آثار تورمی بر اقتصادها دارند ، بنابراین اندونزی که با میلیون نها نفر فقیر در جامعه خود روبه روست ، شاهد سخت تر شدن زندگی فقیران دراین کشور و نیز افزایش آمار این گروه از جامعه خواهد بود.
این درحالی است که اندونزی با 260 میلیون نفر جمعیت در جنوب شرق آسیا ، طبق برآورد های صندوق بین المللی پول در ماه اکتبر سال گذشته اندونزی بزرگ ترین تولید ناخالص داخلی منطقه را با رقم یکهزار و 92 میلیارد دلار به خود اختصاص داده بود.
این بانک همچنین رشد اقتصادی 5.3 درصد را برای بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا پیش بینی کرده بود که با بروز بحران جاری اقتصادی مشخص نیست آیا این کشور بتواند به این هدف دست یابد.
آساق**1599**1337

تعداد بازدید : 277

ارسال نظر

ارسال