آمریکا بیشرمانه از سلاح اقتصادی علیه دیگران استفاده می کند

  • شنبه 17 شهریور 1397 ساعت 16:19

اخبار => سایر رسانه ها

آمریکا بیشرمانه از سلاح اقتصادی علیه دیگران استفاده می کند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، آلبایراک طی مقاله‌ای به انتقاد از حملات اقتصادی اخیر آمریکا علیه پرداخته و تاکید کرد که اقتصاد کشورش توان خود را در برابر تبلیغات منفی و حملات مالی نشان داده است.
این مقام ترک در مقاله خود که تحت عنوان 'شیوه اداره اقتصاد جهانی آمریکا غیرقابل اعتماد است' در مجله آمریکایی فارین پالیسی به انتقاد از سیاست های واشنگتن و سوء استفاده مقامات کاخ سفید از قدرت اقتصادی و اعمال تحریم علیه کشورهای جهان پرداخت و نوشت: ترکیه تنها کشوری نیست که به دلایل سیاسی مورد تحریم قرار گرفته است.
وی بیان کرد: 'موضوع صدر اخبار جهان در ماه اوت اقتصاد ترکیه بود که علت آن را می توان حمله هدفدار و نظام مند آمریکا به عنوان مهمترین بازیگر سیستم اقتصاد جهانی دانست.
وی تحریم ترکیه از سوی آمریکا را یکی از ناامید کننده ترین لحظات در تاریخ هم پیمانی آنکارا ـ واشنگتن برشمرد و نوشت: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعمال تحریم و افزایش تعرفه گمرکی به صورت علنی دست به حمله به یکی از کشورهای عضو ناتو زد.
آلبایراک اقتصاد ترکیه با بیان این که هیچ شاخص اقتصادی یا داده‌های اقتصادی کلان برای کاهش ارزش لیره ترکیه در ماه گذشته وجود نداشته است، اظهار کرد: در طول این مدت، ساختار مالی ترکیه و سیستم بانکی آن دستخوش هیچ گونه تغییر جدی نشد.
وی حمله اقتصادی آمریکا علیه ترکیه را اقدامی خطرناک برای آینده اتحاد ترکیه و آمریکا و نیز برای بازارهای جهانی دانست و در مقاله خود آورد: اعمال تحریم یکجانبه، تحریک جنگ های تجاری و استفاده از سلاح اقتصادی نتیجه ای جز راه اندازی یک بحران جهانی دیگر به دنبال ندارد.
وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه اضافه کرد: در این مقطع مهم، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان برای غلبه بر بحران بالقوه و حملات مالی نیازمند همکاری قدرتمند و سازمان یافته هستند.
وی همچنین نوشت: حملات اقتصادی که علیه ترکیه صورت گرفته، باید به عنوان نمونه ای از چگونگی استفاده غیرعقلانی از قدرت اقتصادی به عنوان یک سلاح سیاسی که منجر به خطرات جدی جهانی شود، مورد بررسی قرار گیرد.
این مقام ترک خواستار همگامی سایر کشورها با ترکیه شده و اعلام کرد: کشورهای جهان در چنین وضعیتی باید در توسعه یک استراتژی مشترک در قبال بحران های مصنوعی آتی همکاری کنند.
به گزارش ایرنا، تنش در روابط آنکارا ـ واشنگتن بر سر زندانی شدن کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه در حال طی کردن دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه شهر ازمیر ترکیه دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.
در پی تبدیل حکم بازداشت موقت در زندان به حبس خانگی این کشیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.
واشنگتن به علت آزاد نشدن کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد و دولت آنکارا نیز به طور متقابل وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داد.
رایزنی و مذاکره مقامات ترکیه و آمریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کیشش آمریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر ادامه یافت ولی با رد درخواست آمریکا برای آزادی وی از سوی دادگاه ترکیه، رییس جمهوری آمریکا در اقدامی دیگر، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده و بر شدت تنش ها افزود.
ترکیه نیز در اقدامی متقابل میزان تعرفه کالاهای وارداتی از آمریکا را دو برابر افزایش داد.
تداوم تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن موجب وارد آمدن شوکی به بازار ترکیه به ویژه بازار معاملات ارز این کشور شده و موجب کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی شد به طوری که هم اکنون هر دلار آمریکا به قیمت 6.41 لیر و هر یورو نیز به قیمت 7.37 لیر به فروش می رسد.
مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی به 80 درصد و در برابر یورو به حدود 70 درصد رسیده است.
به ادعای مقامات آنکارا، افزایش قیمت ارزهای خارجی و افت شدید لیر پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس این کشور، دسیسه ای از سوی غرب به ویژه آمریکا علیه ترکیه است اما بسیاری از کارشناسان سیاسی ـ اقتصادی ترک، افزایش نرخ ارز را ناشی از سیاست های اشتباه حزب حاکم طی سالیان گذشته می دانند و به باور آنها افزایش نیافتن نرخ ارز پیش از انتخابات به دلیل کنترل شدید دولت بود تا از انتخابات به سلامت خارج شود.
دولت ترکیه برای مقابله با افت ارزش لیر و فشارهای آمریکا تدابیر گوناگونی از جمله بسته های تشویقی برای تبدیل پس اندازهای ارزی شهروندان به لیر، اعطای وام های کم بهره به کسب و کارهای کوچک و متوسط، استفاده از لیر در مبادلات تجاری بین المللی، پیشنهاد مبادلات تهاتری با کشورهای متحد و موارد دیگری از این دست اقدامات را به کار گرفت اما پیش بینی می شود که رخ دلار به ارقام بالاتر طی هفته و ماه های آینده افزایش یابد.
خاورم/1905

تعداد بازدید : 171

ارسال نظر

ارسال