رهبر حزب وطن :نزدیکی به آمریکا راه نجات اقتصاد ترکیه نیست

  • جمعه 6 مهر 1397 ساعت 19:18

اخبار => سایر رسانه ها

آنکاراـ ایرناـ دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت که اقتصاد کشورش با بحران و معضلات اقتصادی عمیقی مواجه است و استراتژی دوستی و همکاری با ایالات متحده آمریکا، راه حل مناسبی برای نجات اقتصادی آنکارا نیست.
رهبر حزب وطن :نزدیکی به آمریکا راه نجات اقتصاد ترکیه نیست

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش روز جمعه ایرنا، پرینچک در گفت و گو با تلویزیون اولوسال به تشریح موضوعات گوناگون ترکیه به ویژه معضلات اقتصادی این کشور پرداخت و اظهار کرد: دولت اردوغان فاقد استراتژی های سیاسی و اقتصادی مناسب و موثر در بهبود وضعیت کشور است به طوری که با گذشت زمان شاهد تشدید آشفتگی در بازار کشور و وضعیت روانی جامعه هستیم.
وی بیان کرد: بررسی و موشکافی اظهارات اخیر اردوغان رییس جمهوری ترکیه نشان می دهد که وی برای نجات اقتصاد کشور از بحران کنونی، سیاست بازگشت به آغوش آمریکا را در ذهن دارد اما چنین چیزی را آشکارا بیان نمی کند.
وی اضافه کرد: دولت با سیاست های کنونی نمی تواند کشور را اداره کند و به باور من معضلات موجود اجتماعی و اقتصادی به قوت خود باقی بوده و با گذشت زمان تشدید نیز می شود.
نامزد انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه و رقیب اردوغان، استراتژی یاری گرفتن از واشنگتن برای ترمیم معضلات اقتصادی را توهم و نگاهی پوچ توصیف کرد و گفت: بی گمان هدف آمریکا تقویت اقتصاد ما نیست و حتی باید بگویم که آنها به هیچ وجه توان و قابلیت حل بحران کنونی اقتصاد ما را ندارند چرا که اقتصاد ما با بیماری ساختاری سختی رو به رو شده و تکیه بر تولید ملی و همکاری اقتصادی با کشورهای آسیا ـ اروپا از جمله آلمان و چین می تواند به درمان اقتصاد بیمار ترکیه کمک کند.
رهبر حزب وطن ترکیه همچنین با شرکت در میزگرد سیاسی ـ اقتصادی تلویزیون اولوسال به همراه چند کارشناس دیگر به معضلات اقتصادی و سیاست حزب حاکم در سوریه پرداخت و اظهار کرد: رییس جمهوری ترکیه مکرر از مذاکره و دیدار با مقامات صندوق بین المللی پول سخن به میان آورده که این اظهارات نشانگر بازگشت ترکیه به مسیر منتهی به غرب به ویژه آمریکا است.
وی تاکید کرد: بازگشت به آغوش آمریکا بی گمان به تضعیف بیشتر تولید ملی منجر می شود و این روند در ادامه، بدهی های خارجی ما را سنگین تر خواهد کرد که این امر امنیت ملی و تمامیت ارضی ترکیه را با مخاطرات جدی مواجه می سازد.
سخنان چند روز اخیر اردوغان در خصوص روابط ترکیه و آمریکا به گواه کارشناسان سیاسی بسیار نرم و حاوی پیام هایی به مقامات کاخ سفید برای ارتقای روابط و دوری از تنش بود.
رجب طیب اردوغان در نهمین نشست شورای همکاری تُرک - آمریکا در نیویورک گفت: روابط و دوستی ترکیه با آمریکا مستقل از رفتار دولت ها و مستقل است و در این مرحله، اختلاف نظرهای چند سال اخیر را نیز می توان به فرصت تبدیل کرد.
اردوغان با اشاره به اختلاف نظرهای چند سال اخیر بین آنکارا و واشنگتن در موضوعاتی مانند گروه گولن، سوریه، مبارزه با تروریسم، قدس، سرمایه گذاری و موضوعات اقتصادی اظهار کرد: این مسائل در واقع امتحانی برای روابط تُرکیه و آمریکا به شمار می رود.
وی اضافه کرد: ترکیه و آمریکا در برخی موارد همفکر هستند اما اختلافات جدی نیز در موضوعاتی مانند مبارزه با گروه کودتاگر گولن، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) وجود دارد که باید آن ها را حل کرد.
رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه 'مانند گذشته این مرحله پرتلاطم در روابط دوجانبه را پشت سر خواهیم گذاشت'، با اظهار امیدواری نسبت به توسعه روابط اقتصادی با ایالات متحده آمریکا، گفت: تاکنون اختلافات زیادی با آمریکا را حل کرده ایم و از این مرحله پرتلاطم نیز عبور خواهیم کرد.
وی آمریکا را یکی از مهمترین شرکای اقتصادی ترکیه عنوان کرد و افزود: هم اکنون بیش از یک هزار و 700 شرکت آمریکایی در بخش های مختلف ترکیه فعالیت دارند و در فضایی که تجارت آزاد جهانی وجود دارد، اعمال سیاست اقتصادی حمایتی از سوی آمریکا از طریق وضع تعرفه های وارداتی نتیجه ای نخواهد داشت.
شبس**خاورم/1905 **1917


تعداد بازدید : 174

ارسال نظر

ارسال