وحدت اقتصادهای بزرگ دنیا علیه آمریکا

  • سه شنبه 16 بهمن 1397 ساعت 19:9

اخبار => سایر رسانه ها

پکن- ایرنا- تحلیلگران معتقدند به دلیل سیاست های یک جانبه گرایانه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا، واشنگتن در سال 2019 میلادی با چالش های بزرگ اقتصادی روبرو خواهد شد که یکی از آنها امکان تشکیل اتحاد بزرگ اقتصادی میان کشورهای آسیایی، علیه آمریکا است.
وحدت اقتصادهای بزرگ دنیا علیه آمریکا

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا از آنجا که چین و ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیای شرقی و شمالی، تحت فشارها و تعرفه های مضاعف آمریکا قرار گرفته اند اتحاد میان دومین و سومین اقتصادهای دنیا بیش از هر زمان دیگری امکانپذیر شده است در این صورت بعید نیست کره جنوبی و روسیه هم برای پیوستن به این گروه تشویق نگردد.
ترامپ از سال 2016 میلادی، اولین قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار گرفت و پس از آن شروع به اعمال تعرفه های سنگین بر کشورهای دیگر و اقتصادهای بزرگی چون چین، ژاپن و کره جنوبی کرد این کشورها نیز نمی توانند در برابر این همه فشار سکوت کنند و به دنبال آن هستند که توافقات اقتصادی بزرگتری میان خود بدست آورند.
از آن طرف نباید فراموش کرد فشارهای آمریکا باعث شده است تا این کشور از جبهه های مختلف اقتصادی و تجاری مورد حملات تلافی جویانه قرار گیرد هر چه زمان به پیش برود اقتصاد آمریکا ضعیف تر خواهد شد و از آن سو، فرصت برای دیگر کشورهای آسیای شمالی برای ایجاد اتحاد فراهم خواهد شد.
البته تشکیل این اتحاد به معنای آن نخواهد بود که چین قدرت اقتصادی برتر دنیا می شود و همه را زیر چنبره خود می گیرد زیرا پکن نه برای این کار آماده است و نه در شرایط فعلی توانی برای این کار خواهد داشت اما طبیعتا می تواند با کمک قدرت های دیگر، آمریکا را در زمینه های اقتصادی و تجاری به چالش بکشد.
'لیو وانگ جین' از اقتصاد دانان آکادمی علوم اجتماعی چین معتقد است اگر همین روند چالش طلبی ادامه یابد می توان متصور شد که در سال جاری میلادی اتحاد سه گانه چین، ژاپن و کره جنوبی شکل خواهد شد کره شمالی و روسیه هم به این اتحاد ملحق خواهند شد در چنین شرایطی آمریکا خود را در برابر قدرت های بزرگ آسیای شمالی می بیند و برایش مقابله با این هجمه قوی، کار ساده ای نخواهد بود.
وی در مورد آمادگی دو کره برای پیوستن به اتحاد احتمالی چین و ژاپن می گوید: دو کره کار وحدت اقتصادی را شروع کرده اند و با اخذ برخی معافیت های تحریمی، دو کشور می توانند راه های ریلی، هوایی و زمینی راه اندازی کنند این مسیرها از کره فراتر خواهد رفت و تا چین و روسیه امتداد می یابد.
به گفته وی بازیکنان اصلی این میدان پکن و توکیو خواهند بود البته اگر بتوانند برخی اختلافات منطقه ای، سیاسی و نظامی را کنار بگذارند و هدایت این جبهه متحد را در اختیار بگیرند شکلگیری این شرایط برای نفوذ اقتصادی آمریکا در آسیا یک ضربه بزرگ خواهد بود.
'جاسپر کول' تحلیلگر کهنه کار ژاپنی نیز می گوید دو کشور چین و ژاپن به هم نزدیک شده اند روابط آنها بهبود یافته است 'شینزو آبه' و 'شی جین پینگ' نخست وزیر ژاپن و رییس جمهوری چین یک دیدار بسیار مهم در سال 2018 میلادی انجام دادند که نتیجه آن استحکام روابط اقتصادی آنها بوده است.
وی می افزاید: اگر ژاپن بتواند چین را به پیمان تجاری ترانس پاسیفیک راه دهد آن زمان قدرتی بی سابقه در منطقه از لحاظ اقتصادی برای رویارویی با آمریکا شکل خواهد گرفت اما هنوز چنین اراده ای در توکیو دیده نمی شود بخصوص آنکه چین هم در حال شکل دادن یک پیمان مشارکتی منطقه ای و راهبردی اقتصادی است که فعلا خبری از عضویت ژاپن در آن نیست.
وی تصریح می کند هنوز دو کشور راه های زیادی برای همکاری دارند یکی از آنها طرح راه ابریشم نوین است که به نظر می رسد ژاپن بتدریج برای مشارکت در آن علاقه مندتر شده است.
ورود ژاپن به این طرح برای چین اهمیت زیادی دارد زیرا توکیو دارای فناوری های بسیار پیشرفته ای برای اجرای طرح های ذی ربط راه ابریشم است و پیوستن آن به این برنامه، اعتبار بین المللی راه ابریشم را بالاتر خواهد برد.
از آنجا که چین می تواند تامین کننده سرمایه و مواد خام برای این طرح باشد ژاپن هم از فناوری های پیشرفته برخوردار است و کره جنوبی هم قدرت اقتصادی بزرگی در آسیا و دنیا محسوب می شود، تشکیل یک اتحاد سه گانه بین آنها برای واشنگتن یک خبر بسیار بد خواهد بود.
ژاپن و چین می توانند در زمینه بانکی هم همکاری نزدیکتری داشته باشند چین امیدوار است که ژاپن در سال 2019 میلادی به عضویت بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی در آید همچنین از آن سو امیدهایی هست مبنی بر اینکه پکن ریاست بانک توسعه آسیا را در اختیار بگیرد که زیربنای آن را ژاپن گذاشته است.
روسیه هم نشان داده است که برای ملحق شدن به قدرت های اقتصادی بزرگی چون چین و ژاپن بی تمایل نیست و مذاکراتی در ماه های اخیر بین همه این کشورها به ویژه در جریان سفر ماه گذشته میلادی شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به روسیه انجام شده است که طبیعتا راه را برای همکاری های اقتصادی آنها به منظور مقابله با آمریکا هموارتر خواهد کرد.
به ویژه اینکه دو دور مذاکرات تجاری هیات های آمریکا و چین در دو هفته گذشته هم نتوانسته است اختلافات تجاری دو کشور را حل کند و دو کشور همچنان در این مورد با یکدیگر اختلاف دارند.
اگر همه اتفاقاتی که برشمرده شد در سال جاری میلادی تحقق یابد آن زمان باید نفوذ اقتصادی ترامپ و آمریکا را در آسیا تمام شده تلقی کرد و این کشور دیگر نمی تواند نقش تعیین کننده در توازن اقتصادی منطقه داشته باشد.
آساق**231**1904**


تعداد بازدید : 161

ارسال نظر

ارسال