وزیر اقتصاد: برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن می‌کنیم

  • یکشنبه 9 تیر 1398 ساعت 16:5

اخبار => سایر رسانه ها

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تلاش می‌شود نرخ تورم امسال کمتر از سال ۹۷ باشد، گفت: ما برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن می‌کنیم و با هر مشکل و مانعی که وجود داشته باشد، مقابله می‌شود.
وزیر اقتصاد: برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن می‌کنیم

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

، فرهاد دژپسند صبح امروز (سه شنبه) و در نشستی خبری با خبرنگاران اظهار داشت: شرایط اقتصادی به گونه ای است که باید دو راه را پیش ببریم. اول اینکه آمار و اطلاعات اقتصادی را در اختیار اصحاب رسانه قرار دهیم تا آنها را در اختیار جامعه قرار دهند و از طرف دیگر از طرح نکات خاص که می‌تواند مورد سواستفاده برخی قرار بگیرد، چه اینکه متضمن وعده‌هایی باشد که شرایط تحقق آن منوط به شرایط دیگری باشد، اجتناب کنیم.

وی افزود: شاید در همین جلسه هم ناچار شویم طرح برخی مسائل را با دقت انجام دهیم. امروز جامعه اطلاعاتیُ جامعه اطلاعاتی هوشمندی است و نمی شود تلاش کرد تا اطلاعات حبس شود و به همین دلیل احساس می شود که اگر اطلاعات گفته هم نشود، درز پیدا خواهد کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد شاید ارتباطی که در آغاز معرفی به مجلس با جمعی از دوستان رسانه ای داشتم یا در حاشیه جلسات دیگر تاکید کرده ام که ورود ما باید به گونه ای باشد که مخل فضای کسب و کار نباشد و یکی از کارکردهای ما امن نگاه داشتن فضای کسب و کار است.

دژپسند با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد افتراق بین دولت و ملت بود و می خواست جامعه را در معرض تنش قرار دهد، گفت: از یکسو باید بر ارائه راهکارهایی برای عبور از دوران گذار از تحریم های آمریکا متمرکز می شدیم و از طرف دیگر نمی توانستیم اقداماتی را که در مقابله با اقدامات تحریمی انجام می دادیم را بیان کنیم.

وی با بیان اینکه از قبل از حضورش در وزارت اقتصاد، ستاد مقابله با تحریم در این وزارتخانه شکل گرفته و فعال بود، گفت: بعد از حضور من نیز با جدیت جلسات را دنبال کردیم و در بسیاری از موارد توانستیم راهکار برون رفت از محدودیت های دشمن را پیدا کنیم و مجوزهای لازم را هم برای آن بگیریم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در حال حاضر دست ما برای مقابله با شرایطی که دشمن به دنبال آن بوده، کوتاه است. ما سعی کردیم که برنامه هایی را اجرا کنیم که مانع از تحقق برنامه های دشمن شویم.

دژپسند ادامه داد: یکی از راهکارهای ما این بود که اگر فروش نفت و درآمدهای آن در بودجه کاهش یابد، باید به یکی از آرزوهای خود که همان بودجه بدون نفت است برسیم. وی افزود: با وجود پیش بینی هایی که وجود داشت که درآمدهای مالیاتی کشور در سال ۹۷ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نمی رسد، اما تحقق درآمدهای مالیاتی ما ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بود و ۹۷ درصد درآمد پیش بینی شده محقق شده است.

وزیر اقتصاد گفت: ما برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن می کنیم و با هر مشکل و مانعی که وجود داشته باشد، مقابله می شود. همکاران گمرک نیز بر این امر توجه داشتند و درآمد صادرات غیرنفتی ما در سال ۹۷ با وجود تمام فشارها، با کمترین تغییر تحقق یافت. یعنی کمترین کاهش را داشت در حالی که پیش بینی ها از کاهش قابل توجه حکایت داشت.

دژپسند گفت: در سه ماهه اول سال ۹۸ صادرات غیرنفتی کشور روند خوب و قابل قبولی دارد. شاید روند مطلوب خیلی بهتر باشد اما با در نظر گرفتن تمامی شرایط، قابل قبول است. وی اظهارداشت: در نیمه دوم سال گذشته که من کارم را شروع کردم، رقم ۱.۷ میلیارد دلار را به من اعلام کردند و در همان سه تا چهار ماه آخر سال این رقم به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به تسهیلاتی که برای سرمایه گذاران خارجی با ۲۵۰ هزار یورو در نظر گرفته شده است، گفت: امیدوارم که بتوانیم از حجم فشارها کاسته و عملکرد مثبت تری در سال جاری در زمینه سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دشمن به دنبال ضربه زدن به تولید و اشتغال در کشور است، تصریح کرد: برای مقابله با اقدامات دشمن لازم بود تا به بهبود محیط کسب و کار بپردازیم. رتبه ما در فضای کسب و کار ۴ رتبه تنزل پیدا کرده است. ولی این ۴ رتبه ناشی از کاهش امتیاز ما نیست و در برخی شاخص ها از جمله تجارت برون مرزی ۴۹ رتبه بهبود داشتیم.

وی بر حذف مقررات زائد برای بهبود محیط کسب و کار تاکید کرد و گفت: از تمامی فعالان اقتصادی می خواهم  هر مانعی بود را به ما اعلام کنند تا در ستاد مقررات زدایی برای آن تصمیم گیری کنیم.

نقشه جامع بهبود محیط کسب و کار هفته آینده رونمایی می‌شود

دژپسند از تدوین نقشه ای جامع برای بهبود محیط کسب و کار خبر داد و افزود: هفته آینده از این نقشه که آن را برای رهبر معظم انقلاب و مجلس شورای اسلامی نیز ارسال کرده ایم، رونمایی خواهیم کرد.

وی افزایش نرخ بهره برداری از تولید را از جمله مزایای بهبود محیط کسب و کار برشمرد و گفت: برای رونق تولید از بستر محیط کسب و کار نیز بسته ای را آماده کرده و خدمت رییس جمهوری ارسال کرده ایم.

رییس شورای گفتگو، تامین مالی برای بخش خصوصی و تامین سرمایه در گردش را از جمله مهم ترین دغدغه های بخش خصوصی برشمرد و گفت: در کنار بازار پول، بازار سرمایه را نیز دیدیم. بانک ها از یکسو بتوانند مطالبات معوق خود را وصول کرده و از طرف دیگر بتوانند دارایی های منجمد خود را روان کنند.

دژپسند ادامه داد: با مدیران عامل بانک های دولتی قرار گذاشتیم تا پایان سال بتوانیم دارایی های منجمد آنها را روان کنیم. وی اظهار داشت: بحث تبدیل دارایی های بانک سپه به «امید شهر» با همکاری تعاونی بانک سپه و بانک مسکن تحت نظارت معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد است. این موضوع از جمله طرح های ما برای مولدسازی دارایی هاست که مجموعه ای با ۴ هزار واحد مسکونی خواهد بود.

وزیر اقتصاد گفت: با وجودی که به درآمدهای غیرنفتی به شدت نیازمند هستیم ولی برای تامین درآمدهای دولت به دنبال آسیب رساندن به فعالان اقتصادی نیستیم. در بحث مالیات می خواهیم کوشش مالیاتی ما افزایش پیدا کند و درصد تحقق مالیاتی ما افزایش پیدا کند، ولی می خواهیم فعالان اقتصادی خوش حساب ما از این ناحیه دچار فشار نشوند.

دژپسند از طرح این وزارتخانه برای بهبود دریافت مالیات خبر داد و گفت: نمی خواهیم فعالان اقتصادی برای پرداخت مالیات دچار مشکل شوند و به دنبال کاهش دادن این روند هستیم. وی یکی از بحث های مهم را کاهش اندازه دولت عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه هایی که دولت و وزارت اقتصاد دارد، بحث واگذاری و خصوصی سازی است.

وزیر اقتصاد با اشاره به انتقادهای فراوان به خصوصی سازی، تصریح کرد: باید روند را به شدت مراقب می کردند و معاونت اقتصادی ماموریت یافت تا این روند را آسیب شناسی کند و با کمک هیات عالی خصوصی سازی، راهکارهای واگذاری و روش های قیمت گذاری مطرح شده است. برای اینکه فرایند خصوصی سازی و واگذاری متوقف نشود.

وی تصریح کرد: ما در واگذاری ها عدد و رقم را پیگیر نیستیم و خیلی از مواردی که مطرح می شود درست نیست. اساسا واگذاری سهام دولت در بانک ها و بیمه های بورسی وارد بودجه نمی شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به مشکلی که در فروش قسطی وجود داشت، تاکید کرد: با توافق هیات واگذاری قرار شد واگذاری ها نقدی و بلوکی باشد و دندان طمع سهام مدیریتی را بکنیم. براساس برنامه قرار است سه شرکت واگذار شوند و ۱۵ شرکت باقی مانده نیز به روش بلوکی و نقدی واگذار خواهند شد.

دژپسند اظهار داشت: به دنبال اجرای مدال ETF در واگذاری ها هستیم. عضو هیات دولت خاطرنشان کرد: بخشی از فعال نمایان اقتصادی به دنبال ایجاد اختلال در بازارهای مختلف هستند. ما به دنبال ایجاد محدودیت در فعالیت های مخل هستیم.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که برای رییس جمهور نیز ارسال کردیم، موضوع رهن و اجاره است. ما مسئول این موضوع به طور مستقیم نیستیم اما صندوقی را پیشنهاد دادیم که به مستاجران برای رهن مسکن کمک کند. باید با مجموعه ای اقدامات مانع از سقوط قدرت خرید اقشار آسیب پذیر و افرادی که حقوق ثابت دارند جلوگیری کنیم.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره واگذاری شرکت های غیر بورسی دولت گفت: در واگذاری شرکت های غیر بورسی دولت، شرکت های تعاونی می توانند ورود فعالانه ای داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مکاتبات برخی از نمایندگان مجلس درباره پرونده های کلان ملی از جمله درباره قاچاق کالا اظهار داشت: یکی از ارزیابی هایی که داشتم این بود که مدیر گمرک تحول خواه باشد و تجربه مدیریت میدانی در این حوزه داشته باشد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حوزه گمرک به کارگیری فناوری نو خیلی مهم است، افزود: باید گمرک هوشمند داشته باشیم. بحث گمرک همراه تحول آفرین است. حتی در حال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای استفاده از دستگاه های ایکس ری هستیم تا آنها برای ما خریداری کرده و نصب کنند.

دژپسند گفت: قاچاق مقوله ای است که باید به روش های مختلف و متفاوت روبروی آن بایستیم. گمرکات ما در دوره جدید با اهتمام جدی در حال این کار هستند. به دنبال این هستیم تا مشاوری در زمینه مقابله با قاچاق داشته باشم هرچند که بازرس ویژه داریم.

وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت خودروهای لوکس وارد شده به کشور که در گمرک وجود داشتند، تصریح کرد: ناچار هستیم تا ورود خودرو به کشور را متوقف کنیم زیرا دستور حقوقی قوه قضاییه در این زمینه وجود دارد.

وی در خصوص سفرهای خارجی معاونان و مدیران کل وزارت اقتصاد نیز گفت: وقتی قرار است پروتکل دو جانبه تدوین شود، لازم است تا رایزنی های کامل و جامعی انجام شود. البته باید توجه داشت که براساس دستور رییس جمهور سفرهای خارجی به شدت کاهش یافته است.

دژپسند گفت: هیچگونه فشاری برای استفاده از آقای امیدعلی پارسا در سازمان مالیاتی نبود و سابقه رفاقت ما سی ساله است. سعی کرده ایم که در انتصابات به معنای واقعی شایسته گزینی و شایسته سالاری و داشتن دانش و تجربه است.

وی درباره رسوب ۱۰۱ هزار تُن کالا در گمرکات کشور گفت: ما دو مفهوم داریم؛ یکی رسوب و دیگری موجودی کالا در گمرکات است. وقتی کالایی در بنادر است و هنوز به گمرکات اظهار نشده است، گمرک وظیفه ای در قبال آن ندارد ولی وقتی اظهار شد، گمرک بر آن نظارت خواهد شد.

دژپسند با اشاره به بازدیدهای اخیر خود از دو بندر کشور تصریح کرد: موضوع رسوب اساسا موضوعیت ندارد. باید توجه داشت که در زمینه واردات به ویژه کالاهای اساسی به عنوان نمونه سازمان ملی استاندارد باید نظارت های خود را داشته باشد.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: از روز ۱۶ مردادماه سال گذشته دولت برای تحدید واردات برخی کالاها ورود آنها را به کشور ممنوع کرد و از سوی دیگر برخی کالاها منشا ارزی مشخصی ندارند و وقتی وضعیت ارزی آنها مشخص شد، امکان خروج کالای وارداتی از گمرک وجود دارد.

دژپسند در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: مولدسازی دارایی های دولت، افزایش درآمدهای مالیاتی، افزایش بهره وری و صادرات غیرنفتی می تواند به اصلاح ساختار بودجه و همچنین جایگزینی درآمدهای نفتی در بودجه کمک کند.

وی گفت: در دولت قرار شد تا سیاست های کلی برای تامین ارز کالاهای اساسی تا پایان سال تغییری نکند. وزیر اقتصاد در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی و احتمال افزایش قیمت بنزین از مردادماه گفت: نمی دانم که موضوع افزایش قیمت بنزین از مردادماه چگونه مطرح شده است؟

دژپسند درباره افزایش ۸ منطقه جدید به مناطق آزاد کشور گفت: مناطق آزاد موفق بوده اند و یکی از مناطق آزاد کشور در یکی از پروژه های خود توانسته است تا حدود ۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

وزیر اقتصاد درباره استفاده از ظرفیت های جاده ابریشم اظهار داشت: طبیعتا ایده رییس جمهور چین درباره این راه قدیمی تجاری مهم است و ما باید سهم زیادی در این پروژه داشتیم اما بررسی های قبلی نشان می داد که جایگاه مناسبی را به ایران اختصاص نداده بودند.

وی ادامه داد: جلسات متعددی با مسئولین چینی داشتیم و مسئولین عالی چین قبول کرده اند تا ایران از جایگاه ویژه ای در این پروژه داشته باشد. یکی از اقدامات خوبی که در چند ماه اخیر داشتیم، تدوین روابط راهبردی اقتصادی ایران و چین بوده است.

اخذ مالیات بر عایدی سکه براساس قانون است

دژپسند در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و اینکه آیا زیرساخت های آن وجود دارد یا نه؟، گفت: پرداخت مالیات یک تکلیف و ادای دین است. مواردی که مربوط به عوامل خارج از وزارتخانه و دولت می شود، نیاز به تدوین لایحه دارد. طبیعتا لایحه بر عادی سرمایه اول در دولت تصویب شده و به مجلس ارسال خواهد شد. پیش نویس اولیه این طرح با حضور صاحب نظران دانشگاهی و افراد با تجربه بررسی شده است.

وزیر اقتصاد درباره مالیات بر سکه نیز گفت: قطع و یقین این کار بر اساس قانون و تکالیف قانونی است. اخذ مالیات از کسانی که سکه های طلا را از صرافی ها خریداری کرده اند نیز شاید از تراکنش های بانکی آنها ورود پیدا کنیم. البته سکه هایی که مهریه زنان استفاده می شود، مشمول مالیات نیست و نمی خواهیم به فردی اجحاف شود.

دژپسند درباره اخذ مالیات از سود سپرده گفت: سود سپرده اساسا سرمایه نیست. در دنیا بسیاری از کشورها از سود سپرده مالیات می گیرند. ما نمی خواهیم در اخذ مالیات، فعالیت های اقتصادی دچار خسران شود.

وی درباره تحقق درآمدهای نفتی در سه ماهه نخست سال و پوشش کسری ناشی از آن با استفاده از صادرات غیر نفتی گفت: صادرات نفت دو کارکرد دارد، یک کارکرد بودجه ای و دیگری تامین ارز واردات است. در بخش بودجه ای ما برای درآمدهای نفتی جایگزینی نداریم، ولی امیدوار هستیم تا با روندی که در صادرات غیرنفتی داریم، تامین ارز را داشته باشیم.

وزیر اقتصاد درباره بحث رمزارز ملی و ترخیص نشدن کالاها در گمرکات با استفاده از رمزارزها اظهار داشت: شورای مبارزه با پولشویی سال گذشته استفاده از رمزارزها را ممنوع کرد ولی در کمیسیون اقتصاد دولت، پیش نویس آئین نامه ای درباره این موضوع تصویب شد و با توجه به نقطه نظراتی که وجود داشت، قرار شد دوباره در دولت بررسی شود ولی باید تمام جوانب آن بررسی شود.

وی تاکید کرد: به راحتی نمی توان درباره رمزارزها حکم کلی داد و برخی عقیده دارند که ما باید در این زمینه برخورد فعالانه داشته باشیم و نه انفعالی. وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر گمرک در حال حاضر کالاها را با رمزارز ترخیص نمی کند، به دلیل مصوبه شورای مبارزه با پولشویی است و اگر دولت مصوبه دیگری در این خصوص داشته باشد، گمرک نیز براساس آن عمل خواهد کرد.
 
اجازه به بانک‌ها برای واگذاری اموال مازاد براساس اصل ۴۴

دژپسند درباره واگذاری اموال مازاد بانک ها براساس دستورالعمل های خصوصی سازی گفت: آنچه که ما عزم و اراده آن را داریم، واگذاری دارایی های منجمد بانک ها و به ویژه بانک های دولتی است. برنامه ای وجود دارد که براساس آن در حال اقدام هستیم.

وی اظهار داشت: اول باید ببینیم که آیا متقاضی این حجم از دارایی ها وجود دارد یا نه؟، در ابتدا می خواهیم روش ها را برای واگذاری متنوع کنیم. واگذاری به شکل اجاره به شرط تملیک و واگذاری مدیریت را هم می توانیم در مورد واگذاری اموال مازاد بانک ها و دارایی های منجمد آنها اجرا کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: خوشبختانه برای تسریع در کار بانک ها، دولت مطابق با درخواست وزارت اقتصاد به بانک های دولتی اجازه داد که بانک ها برای واگذاری های خود از دستورالعمل های خصوصی سازی و اصل ۴۴ استفاده کنند.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که اموال مازاد و دارایی های منجمد بانک ها واگذار شود و اگر مشتری نبود، با روش های متنوع این کار انجام شود. وی در خصوص احتمال ادغام برخی از بانک ها با زیان انباشته بالا گفت: بانک ها در زمینه عملکرد بانکی خود به طور مستمر تحت نظارت بانک مرکزی هستند و با شاخص های مختلفی ارزیابی می شوند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: طبیعتا اگر بانکی از شاخص های معمول فاصله بگیرد، متناسب با میزان فاصله از شاخص با آن برخورد می شود. دژپسند در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت نشدن بخشی از خسارت های سیل اخیر توسط چند شرکت بیمه و حتی عدم ارائه آمار پرداخت خسارت به بیمه مرکزی در این زمینه اظهار داشت: حدود ۸۰ هزار پرونده در این زمینه تشکیل شده و حدود ۳۸۱ میلیارد تومان خسارت برآورد شده که حدود ۱۸۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد که ارزیابی خسارت در برخی از استان ها از جمله خوزستان همچنان ادامه دارد. وزیر اقتصاد درباره رشد منفی اقتصادی ۴ درصدی و تاثیر نفت بر این موضوع تصریح کرد: ما می خواهیم سهم نفت در بودجه را کنار بگذاریم اما باید توجه داشت که می خواهیم از مزیت های اقتصادی و سرمایه نفت در اقتصاد استفاده کنیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهم نفت در بودجه حدود ۱۱ درصد است. رشد اقتصادی کشور بدون نفت منفی ۲.۴ درصد است و بدون نفت اثر کمتری دارد. ما نمی توانیم و نباید نقش نفت را یک شبه در اقتصاد کم کنیم.

برای مدیریت نرخ تورم تلاش می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا درباره پیش بینی از نرخ تورم تا پایان سال با توجه به کاهش سرعت نرخ تورم در دو ماهه اخیر گفت: ما تلاش می کنیم اولا روند کاهنده تورم ماهانه سرعت پیدا کند و ثانیا نرخ تورم در سال مدیریت شود.

وزیر اقتصاد گفت: تلاش ما این است که نرخ تورم امسال کمتر از نرخ تورم سال ۹۷ باشد، هرچند که نمی خواهم نرخی برای آن پیش بینی کنم. دژپسند تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که نرخ تورم را مدیریت کنیم.


تعداد بازدید : 198

ارسال نظر

ارسال