پورحسین: دولت باید قدرت تصمیم‌گیری در بزنگاه‌های تاریخی را داشته باشد

  • شنبه 28 مهر 1397 ساعت 9:27

اخبار => سایر رسانه ها

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما به همدلی واتحاد در اجزای حاکمیت به خصوص سران کشور نیازمندیم و دولت باید قدرت تصمیم‌گیری در بزنگاه‌های تاریخی را داشته باشد و از تصمیم‌گیری نترسد و جلوی سیاست‌های غلط را بگیرد.
پورحسین: دولت باید قدرت تصمیم‌گیری در بزنگاه‌های تاریخی را داشته باشد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

شکور پورحسین با اشاره به توصیه اخیر مقام معظم رهبری به دولت در خصوص استفاده کارشناسی از نظر کارشناسان اقتصادی گفت: ایران یکی از دوران‌های پرتلاطم خود را سپری می‌کند. اقتصاد ایران چند مشکل اساسی دارد که اتکای اقتصاد به نفت، دولتی بودن، رانتی بودن، غیرشفاف و سیاست زده بودن از این مشکلات است.

وی افزود: در حوزه تک محصولی بودن و اتکای اقتصاد ایران به نفت بارها بحث شده است یعنی دولت ها در پی این بودند که اتکای ایران را سالانه پنج درصد کاهش دهند که به دلیل مناسبت های داخلی و خارجی این اتفاق نیفتاد و امروز نیز تک محصولی بودن اقتصاد ایران یک معضل است چرا که در بحث توسعه می‌گویند کشورهایی که منابع طبیعی بیش‌تری دارند سهم کمتری از توسعه دارند و یکی از رکن های توسعه نیروی انسانی است که ما آن را داریم اما متاسفانه انرژی جوانان ما در کشور هرز می‌رود.

پورحسین ادامه داد: آفت دیگر اقتصاد ایران دولتی بودن آن است  و سیاست‌مداران این مسئله را می‌دانستند و به همین علت اجرای اصل ۴۴ قانون اساس را تدوین کردند اما در این حوزه نیز ما موفق نبوده‌ایم یعنی در دنیا و منطقه در حوزه سیاست های خصوصی سازی رتبه‌ی خوبی نداریم و به این علت است که دولت نتوانست به بخش خصوصی اعتماد کند و زمانی هم که وارد واگذاری ها شد شرایط آن را رعایت نکرد و وارد رانت شد و این یک آفت جدی است.

این عضو کمیسیون اجتماعی بیان کرد: سرمایه اجتماعی اعتماد در ایران تا حدودی از بین رفته است و طبق گزارشات مراجع رسمی ۸۵ درصد مردم بی اعتماد شدند، ما در مجلس مصوب کردیم که دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از پروژه هایش را واگذار کند و از بنگاه داری دست کشد اما دولت نتوانست این کار را به نحو احسن انجام دهد.

نماینده مردم پارس آباد در مجلس شورای اسلامی مشکل سوم اقتصاد را رانت دانست و تصریح کرد: رانت تار و پود اقتصاد این مملکت را نابود کرده است و مبارزه با رانت کار فرهنگی می‌طلبد. یکی از بحث هایی که در حوزه اقتصاد در دنیا مطرح است بحث انضباط مالی و داشتن شفافیت است که نظام اقتصادی ما آن را ندارد البته اقتصاد دانان دلایل دیگری هم می‌شمارند که برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد ایران نیاز است.

پورحسین اظهار کرد: ما به همدلی و اتحاد در اجزای حاکمیت به خصوص سران کشور نیازمندیم و دولت باید قدرت تصمیم‌گیری در بزنگاه های تاریخی را داشته باشد و از تصمیم گیری نترسد و جلوی سیاست‌های غلط را بگیرد. برای مثال یکی از بحران ها شدت مصرف منابع در کشور است و دولت ها خیلی از سیاست های غلط را اجرا کردند و این مشکل در تار و پود مملکت رفته است و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از راه‌های برون رفت از این بحران اعتماد سازی است. اعتمادی که دولت از دست داده است را باید به دست بیاورد و این هم یک چیز تدریجی است و آسان نیست.

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بحث نظام پولی بانکی یک بحث تخصصی است و ما بارها با دولت جلسه غیر علنی گذاشتیم. چرا ما نمی‌توانیم نظام پولی را سامان دهیم؟ وقتی که شما در کشور های خارجی پولی را در بانک می‌گذارید بانک بابت نگهداری پول مالیات می‌گیرد اما در کشور ما ۲۵ درصد سود می‌دهند.

پورحسین در پایان تصریح کرد: رویکردهای ما باید ریشه‌ای و مبنایی باشد و جایی که نیاز است چیزی را تغییر دهیم باید آن را تغییر دهیم.  

انتهای پیام


تعداد بازدید : 741

ارسال نظر

ارسال