اعتماد مردم بزرگ‌ترین دارایی ماست

  • پنجشنبه 1 آذر 1397 ساعت 13:10

اخبار => سایر رسانه ها

مدیرعامل شرکت بورس گفت: مهم‌ترین دارایی معنوی بورس ها ایجاد ابزارهایی در ایجاد اعتمادزایی برای مردم است.
اعتماد مردم بزرگ‌ترین دارایی ماست

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

، علی صحرائی در همایش ارزش آفرینی هلدینگ ها در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: در جای جای اقتصاد کشور از جمله برنامه ششم توسعه به افزایش بهره وری تاکید شده و سیاست‌های نظام بر افزایش سرمایه گذاری و رشد اقتصاد بنا شده است.

وی افزود: هلدینگ های بزرگی که وجود دارد از داروسازی گرفته تا کشتی سازی را بر عهده دارند، هلدینگ ها می‌توانند فعالیت چندگانه‌ای را داشته باشند و بهره‌وری را افزایش دهند، هلدینگ ها آمدند که به خصوصی سازی کمک کنند.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: تحقیقی در بلژیک انجام شده که اگر عوامل سرمایه را ۱۰ درصد افزایش دهیم در شرکت های غیر هلدینگی بهره وری ۱۰ درصد افزایش می یابد ولی در هلدینگ ها این رشد تا ۱۵ درصد هم امکان پذیر شده است. از مهم‌ترین مزایای هلدینگ کمک به طرح های توسعه ای کشور است.

صحرایی با اشاره به اهمیت هلدینگ ها در اقتصاد کشورها گفت: مزیت های نسبی هلدینگ ها این است که منابع بیشتری داند و تامین مالی پروژه‌های بزرگ مثل راه سازی و سد سازی فقط از عهده هلدینگ های بزرگ بر میاید. نقش هلدینگ‌ها در اقتصاد قابل توجه است.

وی افزود: هلدینگ ها به واسطه بهره وری در قیمت تمام شده تولیدشان می توانند بخشی از بازارهای صادراتی را افزایش دهند. درباره جایگاه هلدینگ ها در بازار سرمایه ایران باید بگویم که ۲۹ شرکت هلدینگ در بورس و پنج شرکت هلدینگ در فرابورس است. میانگین بازدهی هلدینگ ها از میانگین بازدهی شرکت های بورسی بالا تر بوده است. ۶۸۵ هزار سهامدار هلدینگ ها در بازار سرمایه داریم.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: هلدینگ ها جزو نهادهای مالی هستند و باید نزد سازمان بورس ثبت شوند و اعضای هیات مدیره آن صلاحیت های علمی و تخصصی را داشته باشند. هلدینگ ها در دنیا در صنایع بیمه ای و بانکی هستند. در کشور ما بخشی به درستی اعلام می شود که بانک ها باید واگذار شوند البته ما باید دقت کنیم که در این واگذاری ها زنجیره‌های کار بانک ها آسیب نبیند و منابع مازاد بانک ها واگذار شوند.

وی ادامه داد: هلدینگ ها در بازار سرمایه ایران  ۱۷۰ میلیارد تومان ارزش بازار بورس تهران را دارند. در بین شرکت های برتر بورسی، هلدینگ ها برتر هستند هفت شرکت از ۳۰ شرکت بزرگ را هلدینگ ها تشکیل می دهند. نقش هلدینگ ها در بازار سرمایه بسیار پررنگ است. ۳۰ شرکت بزرگ ۷۵ درصد کل بازار را در دست دارند و در نتیجه نقش هلدینگ ها در بازار سرمایه بی بدیل است. بازار سرمایه به هلدینگ ها خدماتی خواهد داد، هلدینگ ها شرکت های تابعه خود را در بورس عرضه کرده و شفاف تر می شوند.

صحرائی اضافه کرد: مهم‌ترین دارایی معنوی بورس ها ایجاد ابزارهایی در ایجاد اعتماد زایی برای مردم است. سرمایه های خرد مردم در یک بستر قابل اعتماد وارد و موجب هم افزایی می شود.

وی درباره تامین مالی هلدینگ ها گفت: هلدینگ ها امکان اخذ تسهیلات بانکی ندارند و تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام می دهند در سال ۹۵ هلدینگ‌ها دو هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی کردند و در سال ۹۶ این رقم به ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

انتهای پیام


تعداد بازدید : 321

ارسال نظر

ارسال