ملکی: برای بودجه ریزی واقعی نیازمند امنیت اقتصادی هستیم

  • سه شنبه 2 بهمن 1397 ساعت 18:32

اخبار => سایر رسانه ها

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برای بودجه واقعی نیازمند امنیت اقتصادی هستیم، گفت: امنیت اقتصادی به معنای ثبات نرخ ارز در جامعه است. امنیت اقتصادی یعنی عدم اخذ رشوه و عدم وجود ربا در جامعه، ما امنیت اقتصادی نداریم.
ملکی: برای بودجه ریزی واقعی نیازمند امنیت اقتصادی هستیم

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

، ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه سال ۹۸ گفت: بودجه نشانگر روابط قدرت در یک جامعه است. بودجه عکسی از جریان مدیریت کشور در طی هفت سال گذشته می‌باشد. بودجه سال ۹۷ را بودجه مقاومت تلقی می‌کنیم. برای بودجه ریزی واقعی نیازمند امنیت اقتصادی هستیم و امنیت اقتصادی یعنی ثبات نرخ ارز.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در کشوری که نرخ ارز ثبات نداشته باشد امنیت اقتصادی نخواهد بود. امنیت اقتصادی به معنای فعالیت در بازار جهانی، انجام گشایش اعتبار به صورت راحت و به بهترین وجه، نداشتن رانت، پرداخت وام بانکی مثل تمام دنیا به رقم یک درصدی زیر پنج درصد. امنیت اقتصادی یعنی مشارکت بانک‌ها در امور سرمایه گذاری به شرط مشارکت در سود و زیان، آیا در کشور ما چنین است؟

وی امنیت اقتصادی را عدم دخالت دولت و صاحبان قدرت در کار تولید کنندگان دانست و افزود: در کشور ما چنین نیست، امنیت اقتصادی یعنی عدم اخذ رشوه و عدم وجود ربا در جامعه، بانک‌های ما ربوی است. با این شرایط آیا باید انتظار رشد و توسعه اقتصادی داشته باشیم؟

ملکی با بیان اینکه «ما امنیت اقتصادی نداریم» اظهار کرد: وقتی که بانک‌ها جریمه می‌کنند روی جریمه سود هم می‌گیرند. نام این کار مشارکت نیست. امنیت اقتصادی در یک کلام یعنی ثبات قیمت کالا و خدمات و امنیت اقتصادی یعنی بودجه ریزی واقعی با کسری بودجه آشکار و نهان اداره کشور سامان نخواهد گرفت.

نماینده مردم مشکین شهر ادامه داد: ما اگر بتوانیم امنیت اقتصادی ایجاد کنیم. تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا می‌کند؛ رشد اقتصادی و اشتغال پایدار محقق می‌شود؛ تورم کاهش می‌یابد؛ فقر به حداقل می‌رسد؛ GDP کمتر و عدالت اجتماعی محقق‌تر می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بحران بیکاری در کشور تصریح کرد: دروغ، رشوه، سستی و تزویر موجب سستی باورهای دینی مردم می‌شود. در این صورت است که جوانان را به صورت بدهی تلقی می‌کنیم. نه به صورت سرمایه، وقتی که بیکاری حاکم می‌شود یعنی از سرمایه خود استفاده نکرده‌ایم. بیکاری جامعه کارگری ما را تهدید می‌کند. به جای اینکه اشتغال پایدار ایجاد کنیم برویم ببینیم که اشتغال‌های کنونی ما دارد نیروهایشان را تعدیل می‌کند. وضعیت صنایع بد است. امنیت شغلی از بین رفته است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با اشاره به این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند معلمی شغل انبیاست، گفت: ما با کسانی که شغل انبیا دارند، چه می‌کنیم؟ آیا از معلمی که برای امرار معاش یا تامین هزینه درمان همسر یا بچه‌اش کلیه خودش را می‌فروشد خبر داریم و آیا فکر کرده‌ایم که معلمی که در شیفت صبح، تدریس، در شیفت عصر مسافرکشی، و در شیفت شب نگهبانی می‌دهد می‌توان انتظار داشت که برای امر آموزش دانش آموزان نقش موثر ایفا کند؟

ملکی رتبه بندی معلمان را حلال مشکل تعلیم و تربیت خواند و افزود: رتبه بندی کامل معلمان کسری ۱۲ هزار میلیاردی دارد. معلمان باید احساس آرامش داشته باشند و ما برای این مشکل طرحی داریم. اگر نمایندگان حمایت کنند، منبع طرح دست یافتنی است. برای ارج نهادن به فرهنگیان بازنشسته پیشنهاد می‌کنم که حداقل این امتیاز را قائل باشیم که فرزند آن معلم پس از خودش در آموزش و پرورش اولویت دار شده و جذب شود. معلمان آینده سازان را پرورش می‌دهند. اگر به این مشکلات توجه نکنیم روزی خواهیم رسید که نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.

نماینده مردم مشکین شهر در پایان نمایندگان را به وحدت دعوت کرده و تاکید کرد: قوه قضائیه، مجریه و مقننه باید در یک جهت حرکت کنند. هر مشکلی که داریم از تزویر و ریاست. وحدت داشته باشیم.

انتهای پیام

دبیر: محمد نوراللهی


تعداد بازدید : 685

ارسال نظر

ارسال